PL
Jakość jest pojęciem ogólnie znanym przez konsumentów, ale nie zawsze jednoznacznie definiowanym. Wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w jednym z warszawskich hipermarketów w 2003 roku na próbie 325 kobiet wykazały, że jakość kupowanych produktów żywnościowych kojarzona była z takimi cechami żywności, jak: świeżość (32%), smak (25%), bezpieczeństwo dla zdrowia (21%), zapach (15%) oraz trwałość (6%). Klientki wybierały hipermarket jako miejsce robienia zakupów żywnościowych ze względu na: niższe ceny i bogatą ofertę produktów, bliskość sklepu od miejsca zamieszkania, a także wysoką jakość i odpowiednią świeżość oferowanych produktów. Wśród produktów, które respondentki chętnie kupowały w hipermarkecie ze względu na ich jakość, były tłuszcze, produkty mleczarskie, pieczywo, kawa i herbata. Czasami/sporadycznie kupowano mięso oraz produkty mięsne, warzywa i owoce. Wśród produktów, których nie kupowano w hipermarkecie były ryby. Badania własne wykazały, że kobiety legitymujące się wyższym poziomem wykształcenia, młodsze, posiadające wyższy poziom dochodu w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym, częściej przed zakupem produktu żywnościowego zwracały uwagę na jego jakość.
EN
Issues connected with food quality are one of more interesting research problems of contemporary times. In free market economy system the state only describe details of requirements in the range of food safety. But the producers are responsible for production good quality products. Consumers buying food for their households in many types of shops and markets would like to have the best quality food and without bad impacts for their health. Consumers’ needs are the most important factors shaping the quality of food products on the market. The idea of quality is well known by consumers but not always on the same way defined. Own empirical research was carried out in 2003 on 325 women, customers one of hypermarket in Warsaw. The results of the research showed that women understood the quality issue as a: freshness (32%), taste (25%), safety products for health (21%), smell (15%) and durability (6%). Women bought food products in hipermarket because of: lower prices, possibility to find a wide groups of products, not far distance from women’s houses to hipermarket, also the food in hipermarket was a good quality and freshness. Among food products which women “willingly bought" in hipermarket as a good quality were: fats, dairy products, bread, coffee and tea. “Seldom / from time to time” customers bought meat, vegetables and fruit. Fish in women’s opinions were “never bought” in hipermarket. Empirical research shown that more often women with higher level of education, younger as well as with higher level income per capita in the household were interested in the quality of buying food products.