PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 57 | 1 |

Tytuł artykułu

Factors influencing the choice and perceptions of yoghurts among old people living in Warsaw

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Czynniki wplywajace na wybor i postrzeganie jogurtow przez osoby starsze mieszkajace w Warszawie

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of the study was to analyze how demographic factors (such as gender, age and education period) and health factors (such as general health, problems with heart or digestion, diabetes) influence the choice of yoghurts among people aged 65+ and what kind of perceptions of functional foods are formed by the respondents. The study was carried out in Autumn 2003 in the group of 96 Warsaw citizens, without extreme visual and/or hearing impairments. The seniors were divided into experimental groups according to gender (48 women and 48 men) and age (65–74 years old and 75+, in equal proportions). In order to determine seniors’ perceptions of yoghurts a Repertory Grid Method (RGM) was used and empty packages of 5 functional and 2 conventional yoghurts were presented to the subjects in 3 triads. In general, health aspects and taste of yoghurts were the most important factors influencing the food choice, in particular for people who were overweight or obese or suffered from heart problems. Healthy yoghurts were seen by most seniors as natural products, without any additives or even fruits. However, the presence of other functional ingredients such as active biocultures, fibre or vitamins were perceived as additional benefit for health. Consequently, functional yoghurts were in general perceived as healthier than conventional ones. Health expectations of seniors (especially those with heart problems) were met if fat content in yoghurts was in the range of 0.0–1.0%. Therefore, functional yoghurts, being usually low fat, were often perceived by older people as having more proper fat content when compared to the conventional ones. Taste of yoghurts was not important regardless of the fact whether the product belonged to either functional or conventional yoghurts.
PL
Aby poznać opinie osób starszych (powyżej 65 roku życia) na temat żywności funkcjonalnej (na przykładzie jogurtów) przeprowadzono jesienią 2003 roku wywiad metodą RGM (Repertory Grid Method). Badania przeprowadzono w grupie 48 kobiet w wieku 65–74 i powyżej 75 lat oraz 48 mężczyzn w wieku 65–74 i powyżej 75 lat, zamieszkałych w Warszawie. Materiał do badań stanowiły opakowania 5 jogurtów, reprezentujących żywność funkcjonalną i 2 jogurtów konwencjonalnych (tab. 1), prezentowanych respondentom losowo w trzech triadach, zgodnie z założeniami Repertory Grid Method (tab. 2). Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, o wyborze jogurtów w największym stopniu decydowały aspekty zdrowotne oraz smak, co było szczególnie widoczne wśród osób z nadwagą i otyłych oraz uskarżających się na choroby serca (tab. 4). Synonimem zdrowych jogurtów dla wielu badanych były produkty naturalne, bez dodatku jakichkolwiek substancji E, a nawet bez dodatku owoców. Z drugiej strony, obecność takich składników jak aktywne kultury bakterii, błonnik czy witaminy była postrzegana przez respondentów jako istotny walor prozdrowotny i w rezultacie jogurty funkcjonalne były postrzegane jako zdrowsze od konwencjonalnych. Respondenci, szczególnie cierpiący na choroby serca, preferowali jogurty o niskiej zawartości tłuszczu, od 0 do 1% (tab. 5, rys. 1), a ponieważ taką zawartością tłuszczu cechowały się głównie produkty funkcjonalne, wpłynęło to na postrzeganie tej grupy jogurtów, jako wyrobów o pożądalnej zawartości tłuszczu. Smak produktów nie był czynnikiem różnicującym jogurty funkcjonalne i konwencjonalne (tab. 6a).

Wydawca

-

Rocznik

Tom

57

Numer

1

Opis fizyczny

p.115-123,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Warsaw Agricultural University, Nowoursynowska 159C, 02-776 Warsaw, Poland
autor
autor

Bibliografia

  • 1. Barker M.E., Tandy M., Stookey J.D., How are consumers of low-fat and high-fat diets perceived by those with lower and higher fat intake?. Appetite, 1999, 33, 309–317.
  • 2. Brug J., Debie S., van Assema P., Weijts W., Psychosocial determinants of fruit and vegetable consumption among adults: results of focus group interviews. Food Qual. Prefer., 1995, 6, 99–107.
  • 3. Fagerli R.A., Wandel M., Gender differences in opinions and practices with regard to a ”healthy diet”. Appetite, 1999, 32, 171–190.
  • 4. Fox P.F., Functional dairy foods (Book review). Int. Dairy J., 2003, 13, 1003.
  • 5. Grunert K.G., Bech-Larsen T., Bredahl L., Three issues in consumer quality perception and acceptance of dairy products. Int. Dairy J., 2000, 10, 575–584.
  • 6. Guinard J.-X., Marty C., Acceptability of fat-modified foods to children, adolescents and their parents: effect of sensory properties, nutritional information and price. Food Qual. Prefer., 1997, 8, 223–231.
  • 7. Holm L., Kildevang H., Consumers’ views on food quality. A qualitative interview study. Appetite, 1996, 27, 1–14.
  • 8. Katan M.B., Functional foods. The Lancet, 1999, 4, 354, 794.
  • 9. Kelly G., The psychology of personal construct, vol. 1 and 2, New York, Norton, 1955.
  • 10. Koivisto U.-K., Sjődēn P.-O., Food and general neophobia in Swedish families: parent-child comparisons and relationships with serving specific foods. Appetite, 1996, 26, 107–118.
  • 11. Roininen K., Lähteenmäki L., Tuorila H., Quantification of consumer attitudes to health and hedonic characteristics of foods. Appetite, 1999, 33, 71–88.
  • 12. Saher M., Arvola A., Lindeman M., Lähteenmäki L., Impressions of functional food consumers. Appetite, 2004, 42, 79–89.
  • 13. Steptoe A., Pollard T.M., Development of a measure of the motives underlying the selection of food: the food choice questionnaire. Appetite, 1995, 25, 267–284.
  • 14. Tuorila H., Andersson Ĺ., Martikainen A., Salovaara H., Effect of product formula, information and consumer characteristics on the acceptance of a new snack food. Food Qual. Prefer., 1998, 9, 313–320.
  • 15. Tuorila H., Lähteenmäki L., Pohjalainen L., Lotti L., Food neophobia among the Finns and related responses to familiar and unfamiliar foods. Food Qual. Prefer., 2001, 12, 29–37.
  • 16. Urala N., Lähteenmäki L., Reasons behind consumers’ functional food choices. Nutr. Food Sci., 2003, 33, 148–158.
  • 17. Urala N., Lähteenmäki L., Attitudes behind consumers’ willingness to use functional foods. Food Qual. Prefer., 2004, 15, 793–803.
  • 18. Verbeke W., Consumer acceptance of functional foods: sociodemographic, cognitive and attitudinal determinants. Food Qual. Prefer., 2005, 16, 45–57.
  • 19. Verbeke W., Functional foods: Consumer willingness to compromise on taste for health?. Food Qual. Prefer., 2006, 17, 126–131.
  • 20. Wardle J., Marsland L., Sheikh Y., Quinn M., Fedoroff J., Ogden J., Eating style and eating behaviour in adolescents. Appetite, 1992, 18, 167–183.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-40ea8c29-893e-4eff-bfd7-676c1da5e9e4
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.