PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | 26 | 3 |

Tytuł artykułu

Analiza treści reklam żywnościowych w programach polskiej telewizji publicznej

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem badań było przeanalizowanie treści reklam żywności nadawanych w I i II programie polskiej telewizji publicznej oraz określenie częstotliwości i czasu ich emisji. Reklamy żywności stanowiły powyżej 40% wszystkich reklam TV i emitowane były we wszystkich blokach reklamowych. Ponad 42% twierdzeń reklamowych obecnych w 241 reklamach żywności objętych badaniem, zawierało treści żywieniowe, przy czym 1/3 podkreślała walory organoleptyczne produktów. Więcej niż 115 komunikatów odnosiła się do związków między żywieniem a zdrowiem, lecz w około 20% twierdzeń znalazły się informacje błędne i niezgodne z aktualną wiedzą żywieniową. Do stosunkowo najczęściej reklamowanych należały produkty z grupy słodyczy, a następnie tłuszczów, żywności typu „fast food”, a najmniej było reklam ryb, mleka i jego przetworów oraz produktów zbożowych.
EN
The purpose of the study was the analysis of the contents of food advertisments in I and II programmes of the Polish public television and their frequency and emission duration. Food advertisments accounted for over 40% of all TV advertisments and were present in all advertisment blocks. Over 42% of claims in 241 advertisments of food contained statements related to nutrition and in 1/3 of them organoleptic values of the food products were stressed. Over 20% of the statements stressed relationships between nutrition and health but in about 20% of the statements the information was erroneous and disagreeing with the present knowledge of nutrition. Products belonging to the group of sweets were advertised relatively most frequently, followed by fast, fast food products. Dairy products, cereals and fish were advertised least frequently.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

26

Numer

3

Opis fizyczny

s.207-228,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Szkola Glowna Gospodarstwa Wiejskiego, 02-766 Warszawa, ul.Nowoursynowska 166
autor

Bibliografia

  • 1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M.: Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, 1997.
  • 2. Awarness of healtly foods. Nutr. Food Sci., 1985, 96, 9/10, 17.
  • 3. Bender M.H., Derby B.M.: Prevelance of reading nutrition and ingredient information on food labels among adult Americans: 1982-1988. J. Nutr. Educ., 1992, 6, 24, 297.
  • 4. Gajda J.: Środki masowego przekazu w wychowaniu. Lublin, Uniwersytet M.C. Skłodowskiej, 1988.
  • 5. Glanz K., Rudd J.: Views of Theory, Research and Practice: A survery of nutrition education and consumer behavior proffessionals. J. Nutr. Educ., 1993, 25, 5, 269.
  • 6. Goldberg J.P., Gershoff S.N., McGandy R.B., et al.: The effectiveness of a Television Show in providing nutrition information to the elderly. Report Society for Nutrition Education 1986. J. Nutr. Educ., 1989, 2, 21.
  • 7. Goławska M.: Informacja w reklamie a oczekiwania odbiorców. Marketing i Rynek 1997, 2, 24.
  • 8. Hickman B.W., Gates G.E., Dowdy R.P.: Nutrition claims in advertising. A study of four Women’s Magasines. J. Nutr. Educ., 1993, 25, 5, 229.
  • 9. James E.L., Alman K.C.: Consumer expectation of the information content in advertising. Intern. J. Marketing 1996, 15.
  • 10. Jeżewska-Zychowicz M.: Wpływ tradycji na współczesne wzory żywieniowe. Wyd. SGGW, 1993.
  • 11. Jeżewska-Zychowicz M.: Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej. Warszawa, Wyd. SGGW, 1996.
  • 12. Jeżewska-Zychowicz M.: Informacja żywieniowa w kontekście potrzeb konsumenta. Żyw. Człow. Metab., 1996, 23, 1.
  • 13 Kall J.: Reklama. Warszawa, PWN, 1994.
  • 14. Kirk T.: Nutrition and Marketing. Nutr. Fd. Sci., 1988, 6, 112.
  • 15. Kołłajtis-Dołowy A., Roszkowski W: Informacje żywieniowe na etykietach produktów spożywczych (wg zaleceń EWG oraz FAO/WHO). Przem. Spoż., 1991, 5-6, 130.
  • 16. Kołłajtis-Dołowy A., Roszkowski W: Błędne poglądy o żywności i żywieniu. Przem. Spoż., 1994, 3, 74.
  • 17. Krajewski K., Świątkowska M.: Reklama od kuchni, czyli kulisy reklamy żywności. Agricola 1997, 35, 22.
  • 18. Kulczycka D.: Jakość żywności widziana oczami konsumentów. Przem. Spoż., 1996, 6, 40.
  • 19. Kwarciak B.: Co trzeba wiedzieć o reklamie. Kraków, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 1997.
  • 20. Kwarciak B.: Czym reklama nie jest. Reklama i Rynek, 1997, 3, 16.
  • 21. Kumor A.: Radio, telewizja, edukacja. Warszawa, Centralny ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1986.
  • 22. Lindvall J.: Diet and exercise. A program for better health. Stockholm, Swedish Institute, 1989.
  • 23. Maison D.: Uleganie reklamie. Marketing i Rynek, 1997, 5, 30.
  • 24. Marks V.: Information, Misinformation and Disinformation in Human Nutrition. Nutr. Fd. Sci., 1993, 3, 4.
  • 25. McNutt K.: Nutrition Education through consumer magnesines. BNF Nutr. Bull., 1993, 18, 1, 49.
  • 26. Mika S.: Psychologia Społeczna. Warszawa, PWN, 1998.
  • 27. Mokrysz S.: Jak zrobić dobrą kampanię reklamową? Marketing i Rynek, 1998, 10, 25.
  • 28. Narojek L.: Niektóre aspekty uwarunkowań żywieniowych. Warszawa, Prace IŻŻ, 1993.
  • 29. Nowacki R.: Preferencje nabywców w zakresie form reklamy jako podstawa działalności reklamowej. Marketing i Rynek, 1997, 5, 24.
  • 30. Nowacki R.: Wpływ reklamy na sprzedaż artykułów żywnościowych. Marketing i Rynek, 1997, 6, 36.
  • 31.Ortega R.M., Andres P., Jimenez L.M., et al.: Claims and errors in food and nutrition advertisements broadcast by two Spanish television channels. J. Nutr. Diet., 5, 1995, 8, 353.
  • 32. Owsiany A.: Ograniczenia prawne reklamy. Marketing i Rynek, 1988, 6, 19.
  • 33. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dn. 15.07.1994 r. w sprawie znakowania środków spożywczych, używek i substancji dodatkowych, dozwolonych, przeznaczonych do obrotu. Dz. U. Nr 86, poz. 402.
  • 34. Sznajder A.: Sztuka promocji, czyli jak najlepiej zaprezentować siebie i swoją firmę. Warszawa, Businessman Book, 1993.
  • 35. Sznajder M.: Konsument a rynek żywności w USA. Przem. Spoż., 1998, 3, 40.
  • 36. Sztucki T.: Sztuka pozyskiwania nabywców. Warszawa. Agencja Wydawnicza Placet, 1995.
  • 37. Tyszkiewicz S.: O czym konsument wiedzieć powinien. Przem. Spoż., 1990, 44, 1, 207.
  • 38. Tyszkiewicz S.: To nie żywność szkodzi zdrowiu - to brak wiedzy o niej skraca życie. Przem. Spoż., 1997, 3, 40, 40.
  • 39. White R.: Reklama. Co to jest i jak się ją robi. Warszawa. Business Press, ,Sp. z o.o., 1993.
  • 40. Ziemlański Ś.: Współczesne problemy żywienia człowieka. Żyw. Człow. Metab., 1994, 21, 3, 203.
  • 41. Ziemlański Ś.: Żywienie a zdrowie. Przem. Spoż., 1996, 10, 4.
  • 42. Żbikowska A.: Percepcja reklamy przez dzieci w wieku przedszkolnym. Marketing i Rynek 1988, 10, 31.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-2d7fcf8f-ad65-4822-a2cd-37ad82628534
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.