PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1993 | 28 |

Tytuł artykułu

Immanuel Kant - praktyk i teoretyk pedagogiki

Autorzy

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Rozważania zawarte w artykule (z konieczności bardzo skrótowe) koncentrują się wokół postaci Immanuela Kanta jako pedagoga. Stanowią też próbę ponownego odczytania, przybliżenia i charakterystyki niektórych jego poglądów pedagogicznych. Takie ujęcie prezentowanej problematyki wynika z faktu, iż uczony ten żył według zasad, których nauczał, a nauczał w pełnej koherencji z tym jak żył, czynił i myślał. Osobistym przykładem stworzył ideał nauczyciela akademickiego uczącego i wychowującego w duchu "Sapere aude!" W jego koncepcjach pedagogicznych przenikają się i wzajemnie wiążą zagadnienia filozoficzne, religijne, moralne i prawne. Wiele z nich do dziś ma siłę twórczej inspiracji, dając początek lub znamię licznym trendom społeczno-pedagogicznym naszych czasów. Ciągle aktualne pozostaje stwierdzenie Kanta, że dwa wynalazki сzłowieka należy do najtrudniej szych, tj. sztuka rządzenia i sztuka wychowania.
RU
EN
Considerations included in this article (which is too short to embrace the whole wideness of the problem) are concentrated around the personage of Immanuel Kant as an educator. This ar­ticle is an attemp to reinterpret, characteristics and acquaint with his views on pedagogies. He used to live in strict harmony with the ideas he preached and he preached only things he really belived in and carried into effect. His personal example gave fundations for creating the ideal of university teacher who educates and rises up the youth in the spirit of "sapere aude". As a result, in his works on pedagogics elements of philosophy, religion, morality and law can be found. Even nowadays many of then constitue creative inspiration and give origin or, at least, mark new tendencies in social and pedagogical sciences. Kant's famous statement that "there are the two most difficult inventions in history of human race: The art of governing and the art of bringing up the youth" - still has the power to persuade.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

28

Opis fizyczny

s.137-144,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Akademia Rolniczo-Techniczna, Olsztyn

Bibliografia

  • Altpreussische Monatschrift. Königsberg, 1867, s. 655-657.
  • Вormann, M., 1935, Ostpreussen, Berichte und Bilder. Berlin/Atlantis-Verlag/, s. 90. Por. Friedrich W. Neumann, Beiträge zur Aufnahme und Wirkung Kants. W: Jahrbuch der Albertus-Universität. Band XXI, Berlin, 1971, s. 5 i n.
  • Eucken, R., 1917, Die Lebensanschauungen der grossen Denker. Leipzig/Verlag von Veit/, s. 419.
  • Götz von S., 1955, Ostpreussische Biographien. Würzburg, s. 107.
  • Herders, W., 1930, Hrsg. Ernst Naumann. T.I. Berlin-Leipzig, s. XII.
  • Hermann Christian, Kant - der Denker und Erzieher, Berlin, s. 337 i n.
  • Kants, I.W., 1922, Hrsg. E. Cassierer, Band V, Berlin, s. 368
  • Kants, I.W., 1923, Hrsg, E. Cassierer, Band VIII, Ber­lin, s. 485 i n.
  • Kants, I.W., 1923, Hrsg. E. Cassierer. Band VIII, Ber­lin, s. 482-486.
  • Kant, I. O zmyśle wewnętrznym. 1987, Studia Filozoficzne, 6, Warszawa, s. 3-5: Jan Garewicz, 1976, Dziedzictwo Kanta, materiały z sesji kantowskiej. Warszawa, PWN.
  • Kants Leben und Wirken. Gedenkschrift zu seinem zweihun­dertsten Geburtstage. Königsberg/Hartung-Verlag/, 1924, s. 32-43 .
  • Kroński. Т., 1966, Kant. Warszawa, Wiedza Powszechna, s.164.
  • Messer, A., 1930, Geschichte der Pädagogik. Breslau, s.52 .
  • Mrongowiusz, C., 1854, Rozprawa filozoficzna o re­ligii i moralności miana przez Immanuela Kanta. Gdańsk, (wyd. Szrota).
  • Namowicz, T. 1973, Sauerland Karol, Siemek J. Ma­rek, Filozofia Niemieckiego Oświecenia. Wybór tekstów. Warszawa. PWN.
  • Voprosy teoretičeskogo nasledija Immanuila Kanta, 1978, Praca Zbiorowa. Kaliningrad (wyd. uniwersyteckie), s. 9 i n.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-2caaa8bc-9837-4e11-9f82-06bdaca6f5a7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.