PL
Rynek jest najważniejszym miejscem w mieście, szczególnie w małych miejscowościach, pełni rolę reprezentacyjną, handlową, społeczną. Ze względu na to, że jest to niejednokrotnie jedyna przestrzeń publiczna w tych miejscach, ważne jest dbanie o jego walory estetyczne, historyczne i kulturowe. Wiele przestrzeni publicznych małych polskich miast, w tym rynek grybowski, nie wykorzystuje w pełni posiadanych walorów i często pełnią one głównie funkcję transportowo-parkingową. Problem wynika m.in. z przebiegu drogi o dużym natężeniu ruchu przez samo centrum. Historycznie przebieg dróg w tych miejscach był zjawiskiem pożądanym, gdyż przyczyniał się do rozwoju gospodarczego miejscowości, obecnie stanowi zaś barierę, obniża rangę i jakość przestrzeni publicznych.Rynek w Grybowie przecięty jest drogą krajową nr 28. Pojawiła się co prawda propozycja budowy obwodnicy, nie została jednak zaakceptowana przez mieszkańców. W pracy przedstawiono plany działań mających na celu „odzyskanie” przestrzeni dla mieszkańców i zachęcenie ich do przebywania w niej, co w przyszłości mogłoby przyczynić się do wyeliminowania ruchu kołowego z centrum i zakończenia procesu rewitalizacji. Zwrócono uwagę na problem niszczenia przestrzeni publicznych przez ruch kołowy, małe zainteresowanie mieszkańców wykorzystaniem przestrzeni wspólnych utrwalone przez lata, kiedy ich brakowało. Podjęte w pracy kwestie wskazują, że także w małych miej scowościach warto odnosić się do idei Gehla „miast dla ludzi”.
EN
Market is the most important place in the city, especially in a small town, where it performs representative, commercial and social role. Due to the fact that it is often the only public space in this places, that it’s important to care aesthetic, historical and cultural values. Many markets of small Polish cities, also the market in Grybów does not fully exploit their values, performing mainly the transport and parking function. The problem stems from the route of a high traffic which runs through the center. Historically, the course of roads through town centers was a desirable phenomenon, as it contributed to the city’s economic development. Currently, these roads are a barrier divisiving urban centers and lowering the rank and quality of public spaces. The market square in Grybów is crossed by the national road No. 28. There is a proposal to build a beltway, but it was not accepted by the residents. The work presents proposals of actions aimed at “recovering” the space for residents and encouraging them to stay in it, which in the future could contribute to the elimination of vehicular traffic from the center and completion of the revitalization process. Attention was paid to the problem of the destruction of public spaces by vehicular traffic, low interest of residents in the use of common spaces, which has been consolidated over the years when they were missing. The issues raised at work indicate that it is worth referring to Gehl’s idea of “cities for people” also in small towns and it should constitute guidelines for local government authorities.