PL
Stabilizacja gruntów pylastych cementem z dodatkiem środka jonowymiennego. W pracy przedstawiono wyniki badań stabilizacji z wykorzystaniem cementu z dodatkiem środka jonowymiennego. Przeprowadzone badania miały na celu określenie skuteczności wspomnianego dodatku w stabilizacji cementem w polskich warunkach. Jako materiał badawczy wykorzystano dwa materiały: były to osady denne zbiorników zaporowych sklasyfikowane jako piasek pylasty (ze Zbiornika Czorsztyńskiego) oraz pył (ze Zbiornika Rzeszowskiego). Oznaczono wytrzymałość na ściskanie oraz mrozoodporność czterech mieszanek po różnych okresach (od 7 do 365 dni) i sposobach pielęgnacji (wodna lub z cyklami mrożenie – odmrażanie). Zastosowanie cementu z dodatkiem środka jonowymiennego wpłynęło w znaczącym stopniu na zwiększenie wytrzymałości na ściskanie jednoosiowe i mrozoodporności piasku pylastego w stosunku do stabilizacji samym cementem, jednak nie miało to znaczenia przy kwalifikacji tego materiału do zastosowań w budownictwie drogowym. Podobnej zależności nie stwierdzono jednak w przypadku pyłu – mieszanki pyłu stabilizowane cementem z dodatkiem środka jonowymiennego wykazały nawet mniej korzystne parametry wytrzymałości na ściskanie i mrozoodporności niż stabilizowane samym cementem.
EN
Stabilization of silty soils using cement with an ion-exchanger. The paper presents the results of soil stabilization using cement with an ion-exchanger. The tests were carried out in order to determine the effectiveness of the mentioned additive in stabilization with cement in Polish conditions. Two materials were used in the tests, the bottom sediments from dam reservoirs, classified as silty sand (from Czorsztyński Reservoir) and silt (from Rzeszowski Reservoir). Compressive strength and frost resistance of four mixtures after different times (from 7 to 365 days) and methods of caring (water or frost-thaw cycles) were determined. Using cement with an ion-exchanger significantly increased the compressive strength and frost resistance of the silty sand in relation to using cement alone (although it did not have any reflection during classification of this material in road engineering). However, similar results were not noted in case of silt – mixtures of silt with cement and ion- -exchanger showed even less beneficial values of compression strength and frost resistance than the ones stabilized only with cement.