PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2016 | 62 | 6 |

Tytuł artykułu

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w procesie kształtowania wymiaru aktywności fizycznej

Warianty tytułu

EN
Early childhood education teacher in the process of formation of the dimension of physical activity
RU
Uchitel' rannego shkol'nogo obrazovanija v processe formirovanija diapazona fizicheskojj aktivnosti

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Głównym celem rozważań jest ukazanie znaczenia ruchu dla rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego dzieci w młodszym wieku szkolnym. Mimo szerokiej promocji zdrowego stylu życia, w tym zwłaszcza aktywności fizycznej, autorzy pracy postulują bardziej wnikliwe przyjrzenie się problemom kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w kontekście wychowania fizycznego i właściwej organizacji zajęć ruchowych w klasach I-III. Poruszają także problem autorytetu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, wskazując na wyraźny deficyt w tym zakresie. Artykuł ma być asumptem do refleksji nad społecznym i praktycznym wymiarem pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w odniesieniu do problemów, z jakimi styka się w codziennej pracy z uczniem. Refleksja ta dotyczyć powinna samych nauczycieli pedagogiki wczesnoszkolnej, dyrekcji szkół, instytucji odpowiedzialnych za kształcenie nauczycieli oraz, co szczególnie ważne, rodziców. Ograniczone ramy pracy nie pozwoliły autorom na bardziej dogłębne przedstawienie poruszanych w nim problemów, niemniej ze względu na ich aktualny wymiar, są oni pewni, że zainspirują kolejne osoby do dociekań na tym polu. Artykuł jest przeglądem literatury.
EN
The main aim of considerations is to show the importance of movement for physical, motor, psychical, and social development of children at their early school age. Despite the broad promotion of healthy lifestyle, and especially physical activity, the authors postulate a more thorough look at the problems of teaching teachers of early childhood education in the context of physical education and proper organisation of physical activities in the classes I-III. They also touch the problem of authority of the early childhood education teacher, indicating the explicit deficit in this respect. The article is to be an opportunity to have a reflexion on the social and practical dimension of work of the early childhood education teacher related to the problems faced in their daily work with the pupil. That reflexion should concern the very early childhood education teachers, headmasters, institutions responsible for teachers’ education, and, what is particularly important, parents. The limited framework of the study does not allow the authors a more thorough presentation of the problems touched therein, nevertheless, for their topical dimension, they are sure they will inspire further individuals to inquire these issues. The article is a literature overview.
RU
Основная цель рассуждений – указать значение движения для физического, двигательного, психического и социального развития детей младшего школьного возраста. Несмотря на широкое поощрение здорового стиля жизни, в том числе, в особенности, физической активности, авторы постулируют более пристальный взгяд на проблемы обучения учителей раннего школьного образования в контексте физкультуры и правильной организации двигательных занятий в классах I-III. Они тоже затрагивают проблему авторитета учителя раннего школьного образования, указывая заметный дефицит в этом отношении. Статья должна быть поводом для размышлений над социальным и практическим измерением труда учителя раннего школьного образования по отношению к проблемам, с какими он сталкивается в повседневной работе с учеником. Эти размышления должны касаться самих учителей ранней школьной педагогики, дирекций школ, учреждений, ответственных за обучение учителей, и, что особенно важно, родителей. Ограниченные рамки работы не позволили авторам более глубокое представление затрагиваемых в ней проблем, тем не менее, из-за их актуального выражения, они уверены, что станут инспирацией для очередных лиц, чтобы изучать эти вопросы. Статья – обзор литературы.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

62

Numer

6

Opis fizyczny

s.319-331,bibliogr.

Twórcy

  • Instytut Kultury Fizycznej, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ul.Sportowa 2, 85-091 Bydgoszcz
  • Katedra i Zakład Biochemii, Wydział Lekarski, Collegium Medicum Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy, ul.Kurpińskiego 24, 85-094 Bydgoszcz
autor
  • Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia, Uniwersytet Szczeciński, Al.Piastów 40B, bl.6, 71-065 Szczecin

Bibliografia

  • Bielski J. (2005), Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Impuls, Kraków.
  • Bodasińska A., Bodasiński S. (2001), Zdrowie w systemie wartości, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 3.
  • Bojar I., Wojtyła K., Owoc A. (2010), Aktywność fizyczna uczniów szkół podstawowych powiatu miasta Kalisz i powiatu kaliskiego, „Medycyna Ogólna”, tom 16, nr 1.
  • Brytek-Matera A. (2008), Obraz ciała- obraz siebie, Difin, Warszawa.
  • Chabros E., Charzewska J., Rogalska-Niedźwiedź M. (2008), Mała aktywność fizyczna młodzieży w wieku pokwitania sprzyja rozwojowi otyłości, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 1.
  • Chwalbińska J. (2002), Wpływ kriostymulacji ogólnoustrojowej na wysiłkowe reakcje krążeniowe, metaboliczne i hormonalne u sportowców, „Medycyna Sportowa”, Vol. 18, nr 7.
  • Ćwirlej A., Walicka-Cupryś K., Gregorowicz-Cieślik H. (2005), Aktywność ruchowa dzieci 10-letnich w czasie wolnym, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego”, nr 3.
  • Drzewoski J. (2004), Otyłość – choroba przewlekła, „Diabetyk”, nr 1.
  • Grzywacz R. (2001), Rola rekreacji ruchowej w wychowaniu dzieci w wieku szkolnym, „Medycyna Rodzinna”, nr 2.
  • Kałucka S., Ruszkowska J., Drygas W. (2002), Aktywność fizyczna, wciąż niedoceniony element profilaktyki zdrowotnej, „Polska Medycyna Rodzinna”, nr 4.
  • Kasperczyk T. (2000), Poziom sprawności i aktywności fizycznej a zdrowie, „Nowa Medycyna”, nr 12.
  • Knapik A., Plinta R., Saulicz E., Kuszewski M. (2004), Znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce zdrowotnej, „Zdrowie Publiczne”, tom 14, nr 3.
  • Łobocki M. (2009), Wychowanie moralne w zarysie, Impuls, Kraków.
  • Łubkowska W., Troszczyński J. (2011), Próba weryfikacji aktywności ruchowej jako kryterium oceny postawy ciała dziewcząt i chłopców w wieku 7-15 lat, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Prace Instytutu Kultury Fizycznej”, tom 27, nr 631.
  • Mazur J. (2013), Aktywność fizyczna młodzieży szkolnej w wieku 9-17 lat, aktualne wskaźniki, tendencje ich zmian oraz wybrane zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania, Instytut Matki i Dziecka, projekt realizowany na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, Warszawa.
  • Migasiewicz J. (2006), Wybrane przejawy sprawności motorycznej dziewcząt i chłopców w wieku 7-18 lat na tle ich rozwoju morfologicznego, AWF, Wrocław.
  • Okoń W. (2012), Nowy Słownik Pedagogiczny, Żak, Warszawa.
  • Okoń W. (1971), O autorytecie nauczyciela, „Życie Szkoły”, nr 1.
  • Osiński W. (2011), Aktywność fizyczna − czy może zmieniać mózg, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4.
  • Paczyńska-Jędrycka M., Łubkowska W. (2014), Edukacja zdrowotna przez gry i zabawy ruchowe z uwzględnieniem zabaw animacyjnych w opinii studentek pedagogiki elementarnej (na przykładzie województwa wielkopolskiego), „Pielęgniarstwo Polskie”, nr 3(53).
  • Parafiniuk-Soińska J. (1994), Teoretyczne i empiryczne przesłanki doboru celów i treści, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Pitucha A, Metera A. (2013), Charakterystyka nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym w Górze Puławskiej, „Zeszyty Naukowe WSSP”, tom 17.
  • Stasica J. (2010), Moja I klasa. Poradnik dla nauczycieli, Impuls, Kraków.
  • Strong W., Malina B., Blinke C., Daniels S.R., Dishman R.K., Gutin B., Hergenroeder A.C., Must A., Nixon P.A., Pivarnik J.M., Rowland T., Trost S., Trudeau F. (2005), Evidens based physical activity for school-age youth, “Journal of Pediatrics”, No. 6.
  • Warchoł K. (2015a), Planowanie zajęć wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem nowej Podstawy Programowej i Programu „Mały Mistrz”, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.
  • Warchoł K. (2015b), Podstawy metodyki współczesnego wychowania fizycznego, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.
  • Woynarowska B. (2010), Aktywność fizyczna w dzieciństwie i młodości, „Medycyna Praktyczna”.
  • Wycisk J., Ziółkowska B. (2010), Młodzież przeciwko sobie, Difin, Warszawa.
  • Zgurski W. (2006), Sprawność i aktywność fizyczna w kontekście oddziaływań środowiskowych i zdrowia, „Lider”, nr 11.
  • Zimna-Walendzik E., Kolmaga A., Tafalska E. (2009), Styl życia - aktywność fizyczna, preferencje żywieniowe dzieci kończących szkołę podstawowa żywność, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 4.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-a39fc3a8-dfcc-427f-8614-c8941b03ed1e
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.