PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 67 | 2 |

Tytuł artykułu

The nutritional awareness of functional food among university students in Poland

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background. A lack of knowledge or a fear of unknown products are common reasons why new foods are not accepted. A good example of such foods are those containing pro-health ingredients. These are termed functional foods. Objective. The aim of the study was to determine the level of knowledge that university students have on functional foods. Material and Methods. Subjects surveyed were 266 students from the Poznan University of Medical Sciences, majoring in Dietetics and Pharmacy. A short original questionnaire was put to the students comprising 7 closed (force-choice) questions in order to test their knowledge on definition, function, form or examples of functional foods. Results. Compared to Pharmacy students, Dietetic students had significantly greater nutritional awareness about the characteristics, forms and examples of functional foods, as well as they consumed a wider range of functional products. They also evaluated their knowledge more highly than Pharmacy students on such issues. This greater nutritional knowledge in Dietetic students, seems likely to have arisen from the very nature of their studies. Conclusions. There is a need to promote functional foods in medical schools and universities, that not only include those studying nutrition subjects but also in other health-related areas.
PL
Wprowadzenie. Zdarza się, że brak akceptacji nowego produktu spożywczego wynika z braku wiedzy na jego temat oraz obawy przed nieznanymi produktami, czyli tak zwanej neofobii żywnościowej. Przykładem takim jest tak zwana żywność funkcjonalna, czyli żywność zawierająca składniki prozdrowotne. Cel badań. Celem przeprowadzonych badań było określenie poziomu wiedzy studentów na temat żywności funkcjonalnej Materiał i metody. W badaniu uczestniczyło 266 respondentów, studiujących na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, na dwóch kierunkach Dietetyka i Farmacja. Badanych konsumentów poproszono o wypełnienie krótkiego, autorskiego kwestionariusza ankiety zawierającego 7 pytań zamkniętych. Pytania sprawdzały wiedzę ankietowanych w zakresie znajomości definicji, funkcji, postaci oraz przykładów żywności funkcjonalnej. Wyniki. Studenci dietetyki, w stosunku do studentów farmacji, charakteryzowali się istotnie większą wiedzą na temat cech, postaci oraz przykładów żywności funkcjonalnej, jak również korzystali z szerszej gamy produktów funkcjonalnych. Ponadto studenci Dietetyki wyżej oceniali swój poziom wiedzy w zakresie żywności funkcjonalnej. Uzyskane wyniki wskazują na prawdopodobny wyższy poziom wiedzy żywieniowej wśród studentów dietetyki, co może mieć związek z wybranym kierunkiem studiów. Wnioski. Istnieje potrzeba popularyzacji produktów zaliczanych do żywności funkcjonalnej na uczelniach medycznych, nie tylko wśród studentów, których kierunek studiów ma związek z żywieniem, ale również wśród studentów innych kierunków związanych ze zdrowiem.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

67

Numer

2

Opis fizyczny

p.163-167,ref.

Twórcy

autor
  • Chair and Department of Bromatology, Faculty of Pharmacy, Poznan University of Medical Sciences, Marcelinska 42, 60-354 Poznan, Poland
autor
  • Chair and Department of Bromatology, Faculty of Pharmacy, Poznan University of Medical Sciences, Marcelinska 42, 60-354 Poznan, Poland
  • Chair and Department of Bromatology, Faculty of Pharmacy, Poznan University of Medical Sciences, Marcelinska 42, 60-354 Poznan, Poland
  • Chair and Department of Bromatology, Faculty of Pharmacy, Poznan University of Medical Sciences, Marcelinska 42, 60-354 Poznan, Poland

Bibliografia

  • 1. Al-Nabulsi A.A., Obiedat B., Ali R., Osaili T.M., Bawadi H., Abushelaibi A., Shaker R.R., Holley R.A.: Knowledge of probiotics and factors affecting their consumption by Jordanian college students. Int J Probiotics and Prebiotics 2014;9(3):77-86.
  • 2. Asemi A.: Information Searching Habits of Internet Users: A Case Study on the Medical Sciences University of Isfahan, Iran. Webology 2005;2(1), Available from: http://www.webology.org/2005/v2n1/a10.html (2.01.2016).
  • 3. Bilgiç S., Yüksel A.: University students’ perception and attitudes towards functional foods in Istanbul. Proceedings of the 2012 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Istanbul, Turkey, July 3-6, 2012, Available from: http://iieom. org/ieom2012/pdfs/279.pdf (20.12.2015).
  • 4. Bulut B., Beyhun N.E., Topbaş M., Çan G.: Energy Drink Use in University Students and Associated Factors. J Community Health 2014;39(5):1004-1011, DOI 10.1007/s10900-014-9849-3.
  • 5. Butnariu M., Caunii A.: Design management of functional foods for quality of life improvement. Ann Agric Environ Med 2013;20(4):736-741.
  • 6. Buxton Ch., Hagan J.E.: A survey of energy drinks consumption practices among student -athletes in Ghana: lessons for developing health education intervention programmes. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2012 9:9. DOI 10.1186/1550-2783-9-9.
  • 7. Cha M.H., Lee J., Song M.J.: Dieticians’ intentions to recommend functional foods: The mediating role of consumption frequency of functional foods. Nutr Res Pract 2010;4(1):75-81, DOI: 10.4162/nrp.2010.4.1.75.
  • 8. Drywień M., Podkowska J., Frąckiewicz J., Górnicka M.: Consumption of black and green teas as a dietary source of polyphenols in Polish inhabitants of the Mazovian region. Rocz Panstw Zakl Hig 2015;66(1):35-38 [PMID: 25813071; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25813071].
  • 9. European Commission report on functional foods. European Union 2010. Available from: http://www.eurosfaire. prd.fr/7pc/documents/1276590504_functional_ foods_en_publi_ce.pdf (18.12.2015)
  • 10. Górnicka M., Pierzynowska J., Kaniewska E., Kossakowska K., Woźniak A.: School pupils and university students surveyed for drinking beverages containing caffeine. Rocz Panstw Zakl Hig 2014;65(2):113-117 [PMID: 25272577; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 25272577].
  • 11. Kolarzyk E., Pach D.: Different aspects of food consumed by contemporary people. Przegl Lek 2012;69(8):492-497 (in Polish)
  • 12. Kopacz A., Wawrzyniak A., Hamułka J., Górnicka M.: Badania uwarunkowań spożywania napojów energetyzujących przez studentów [Studies on the determinants of energy drinks intake by students]. Rocz Panstw Zakl Hig 2012;63(4):491-497 (in Polish) [PMID: 23631272; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3631272].
  • 13. Kopacz A., Wawrzyniak A., Hamułka J., Górnicka M.: Evaluation of energy drink intake in selected student groups. Rocz Panstw Zakl Hig 2013;64(1):49-53 [PMID: 23789313; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 23789313].
  • 14. Kramkowska M., Grzelak T., Czyżewska K.: Customers’ attitudes towards genetically modified food. Bromatol Chem Toksykol 2012;XLV(2):206-211 (in Polish)
  • 15. Lovik M.: Impact of a New European regulations on functional food market – an overview. Clinical and Translational Allergy 2011;1(1):55 DOI:10.1186/2045- 7022-1-S1-S55
  • 16. Schnettler B., Miranda H., Lobos G., Sepulveda J., Orellana L., Mora M., Grunert K.: Willingness to purchase functional foods according to their benefits. British Food Journal 2015;177(5):1453-1473 DOI: 10.1108/BFJ-07-2014-0273
  • 17. Sicińska E., Bojarska K.: Intakes of folic acid from dietary supplements and fortified products in students. Rocz Panstw Zakl Hig 2013;64(1):55-59 [PMID: 23789314; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23789314].
  • 18. Stein A.J., Rodriguez-Cerezo E.: Functional food in the European Union. JRC Scientific and Technological Reports, Luxemburg, European Communities 2008, Available from: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC43851.pdf (18.12.2015)
  • 19. Steinka I.: Acceptance of unconventional food for young consumers. Żywność, Nauka. Technologia. Jakość 2009;5(65):218-226 (in Polish).

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-9b39e621-323f-4c89-be3a-df05fc6ddcb5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.