PL
Opracowanie poświęcone jest instytucjom otoczenia biznesu, a jego podstawowym celem jest ocena ich roli w rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich. Oceniona została przede wszystkim współpraca przedsiębiorstw wiejskich z instytucjami otoczenia biznesu oraz stopień przydatności oferowanych przez nie usług. Badanie wykonano w ramach projektu pt. Rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich – diagnoza, kierunki, rekomendacje dla polityki rozwoju obszarów wiejskich. Uzyskane wnioski wskazują, że potencjał instytucji otoczenia biznesu nie jest dostatecznie wykorzystany na wsi. Z ich usług korzysta tylko przeciętnie co 4–5 firma na wsi. Najlepiej znane wśród przedsiębiorców są ośrodki doradztwa rolniczego, z którymi współpracę deklaruje 56% przedsiębiorców. Ponad 30% pytanych stwierdziło, że informacja na temat oferty instytucji otoczenia biznesu jest niedostateczna. Poprawa efektywności wymaga przede wszystkim promocji oferowanych usług i likwidacji barier proceduralnych.
EN
There is the development of institutions supporting the business sector whose primary objective is to evaluate their role in the development of entrepreneurship in rural areas. These have been assessed in the context of the level of cooperation they have with rural businesses and the appropriateness of the services they provide. This study was performed within the project Development of entrepreneurship in rural areas – diagnosis, trends, recommendations for rural development policy. The findings suggest that the potential of business support institutions is not sufficiently utilized in the countryside. Their services are used only on average by one in every 4-5 business in the country. The best known among these service providers are the agricultural advisory centres (of which 56% of serviced entrepreneurs declared cooperation). More than 30% of respondents said that the information concerning the range of services provided by these business support institutions was insufficient. Improving efficiency requires, above all, the promotion of services and elimination of procedural barriers.