PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 05 | 3 |

Tytuł artykułu

Manipulacje w handlu

Autorzy

Warianty tytułu

EN
Manipulations in sales

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Omówiono skutki 8 reguł wywierania wpływu na ludzi, traktowanych przez handlowców jak bezwolne marionetki: reguły wzajemności (także wzajemności ustępstw), zaangażowania i konsekwencji, kontrastu, społecznego dowodu słuszności, sympatii, autorytetu, niedostępności i huśtawki emocjonalnej. Psychomanipulacje sterują zachowaniem ludzi nieświadomych faktu, że podejmują decyzje o zakupie wbrew własnym interesom, a na korzyść manipulatora. Techniki ingerencji mogą dotyczyć spostrzegania, pamięci, wyobraźni, myślenia, emocji, motywacji. Szczególnie niebezpieczne są manipulacje podprogowe, oddziałujące na podświadomość. Wiedza o technikach manipulacyjnych pozwala klientom na częściową obronę.
EN
In the article the author discusses effects of 8 principles of exerting influence on people, treated by sales people as helpless marionettes: reciprocity rule (concession rule included), committment and consequences rule, contrast rule, social justification rule, sympathy rule, authority rule, inaccessibility rule and emotional roller coaster rule. Psychomanipulations direct the behaviour ofpeople, unaware of the fact that they take their purchase decisions against their benefit and for the benefit of the manipulator. Techniques of interference may focus on perception, memory, imagination, thinking processes, emotions, motivation. Un-derthreshold manipulations, influencing subconsciousness are particularly dangerous there. The knowledge of manipulation techniques allows the customer to defend himself, at least partially.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

05

Numer

3

Opis fizyczny

s.38-43,bibliogr.

Twórcy

autor

Bibliografia

  • Cialdini R. (1996): Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Doliński D. (2000): Psychologia wpływu społecznego. Ossolineum, Wrocław.
  • Lewicka M. (1998): Aktor czy obserwator. PWN, Warszawa.
  • Maruszewski T., Ścigała E. (1999): Nasze wyprane mózgi łowców. Charaktery, nr 7, s. 12-18.
  • Ohme R. (2001): Renesans nieświadomości. Charaktery, nr 1, s. 24-25.
  • Tyszka T. (1997): Psychologia zachowań ekonomicznych. PWN, Warszawa.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-9398d0ad-f5ca-4ad5-b79b-b16cf1b9f6d5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.