PL
W artykule przedstawiono wpływ prac regulacyjnych, wykonanych na od-cinku potoku Słomka, na zmiany warunków hydrodynamicznych. W latach 2004-2005 wykonano badania, które obejmowały: pomiary przekrojów poprzecznych koryta oraz pobór i określenie składu granulometrycznego materiału dennego. Wyniki pomiarów wykorzystano do obliczenia następujących wielkości hydrodynamicznych: naprężenia styczne, moc strumienia, jednostkowa moc strumienia, średnia prędkość przepływu oraz intensywność transportu rumowiska dennego według równania Bagnolda. Następnie wykonano porównanie i analizę obliczonych parametrów. W sekcjach A1, A3 i A5 zaobserwowano wzrost wartości rozpatrywanych wielkości po regulacji oraz nasilenie procesów erozyjnych. W pozostałych sekcjach wartości parametrów hydrodynamicznych pozostały na porównywalnym poziomie (sekcja A4) lub się zmniejszyły (sekcja A2). W przekrojach 2 i 9 stwierdzono wzrost procentowej zawartości frakcji żwirowej w materiale dennym. Średnica charakterystyczna d50, w tych przekrojach, zmniejszyła się od-powiednio o 1,8 cm i 2,8 cm.
EN
The paper presents the influence of river training works, carried on the part of the S ł omka stream, on hydrodynamic conditi ons. The measurements carried out in 2004 and 2005 included following parameters: surveys of cross-section of the channel and the granulometric composition of bed material. Results of these work were used to calculate the hydrodynamic condition as shear stress, stream power, unit stream power, mean velocity and fina lly bedload intensity transport (by Bag- nold’s formula). Then the comparison and analysis calculated parameters were performed. In sections A 1 , A 3 and A 5 the increase of considering parameters and intensity of lateral erosion after regula tion were observed. In the other sections these values remained at a comparable level (section A 4 ) or decreased (section A 2 ). In cross-section no. 2 and no. 9 the percentage contents of fine grains increased in comparison with measurement results made before regulation. The characteristic diameter d 50% in these sections consid erably decreased by 1.8 cm and 2.8 cm respectively.