PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 22 | 1 |

Tytuł artykułu

Conditions underlying the development of organic farming in the province of Warmia and Mazury

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Uwarunkowania rozwoju rolnictwa ekologicznego w województwie warmińsko-Mazurskim

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The main purpose of the research was to attempt to diagnose the potential and determine the conditions for the development of organic agricultural production in the Warmian-Masurian Voivodship. The survey was conducted in 2018 and covered organic farms and processing plants. The main problem of the development of agriculture and processing of organic agricultural products is a lack of adequate production scale that would enable the organization of the organic food market. What is disturbing is the fact that the market, considered to be growing and defined as niche, in the analysis of the production sector, is, unfortunately, indicating a downward trend. It is, therefore, necessary to cooperate between the representatives of links in the scope of support and development of joint production, promotional and distribution initiatives. It is also necessary to adapt information to various target markets covered by the common brand. In assessing the development prospects for the production and market of organic food, it is necessary to monitor production, build the infrastructure to support the sales organization and indicate the target market for consumers of this specific category of products.
PL
Głównym celem badań była próba zdiagnozowania i oceny potencjału oraz określenie uwarunkowań rozwoju ekologicznej produkcji rolniczej w województwie warmińsko-mazurskim. Badanie przeprowadzono w 2018 roku i obejmowało ono gospodarstwa ekologiczne i przetwórnie w województwie warmińsko-mazurskim. Głównym problemem rozwoju rolnictwa i przetwórstwa ekologicznych płodów rolnych jest brak odpowiedniej skali produkcji, która umożliwi organizację rynku żywności ekologicznej. Niepokojące są fakty, że rynek uznawany za rozwijający się i określany jako niszowy, w analizie sektora produkcji wskazuje na tendencje spadkowe. Konieczna jest zatem współpraca pomiędzy przedstawicielami ogniw w zakresie wsparcia i rozwoju wspólnych inicjatyw produkcyjnych, promocyjnych i dystrybucyjnych. Niezbędne jest również dopasowanie informacji do różnych rynków docelowych objętych wspólną marką. W ocenie perspektyw rozwoju produkcji i rynku żywności ekologicznej konieczny jest monitoring produkcji, zbudowanie infrastruktury wspierającej organizację sprzedaży oraz wskazanie rynku docelowego konsumentów tej specyficznej kategorii produktów.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

22

Numer

1

Opis fizyczny

p.113-125,fig.,ref.

Twórcy

  • Department of Market and Consumption, Faculty of Economics, University of Warmia and Mazury, 4 Oczapowskiego St., 10-718 Olsztyn, Poland

Bibliografia

  • Brągiel Elżbieta, Bogusław Ślusarczyk. 2017. Tendencje na europejskim rynku żywności ekologicznej (Tendencies on the European organic food market). Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 17 (3): 29-38. DOI: 0.22630/PRS.2017.17.3.50.
  • Grzybowska-Brzezińska Mariola. 2013. Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych (The impact of ecological marketing instruments on consumer behavior on the food market). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu 775 (30): 47-58. DOI: article-e51db789-9aaf-4f84-9e74-950061a09806.
  • Grzybowska-Brzezińska Mariola. 2018. Organic food market in Poland: insights, opportunities and challenges. [In] Relationships on food markets – consumers’ perspective, ed. M. Gozdecki, E. Goryńska-Goldman, 27-45. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  • Grzybowska-Brzezińska Mariola, Olena Gorlowa. 2019. Conditions for the establishment of distribution channels in the organic food market. Journal of Agribusiness and Rual Develepment 1 (51): 35-42. DOI: 10.17306/J.JARD.2019.01121.
  • Grzybowska-Brzezińska Mariola, Adam Rudzewicz. 2015. Environmental management systems in food processing and production as a source of product value for the customer on the organic food market. International Journal Business Performance Management 16 (2/3): 304-320. DOI: 10.1504/IJBPM.2015.068727.
  • Kuberska Dominika, Mariola Grzybowska-Brzezińska. 2017. A retrospective approach to cluster development in the context of the marketing chain in the polish organic food market. Journal of Agribusiness and Rural Development 3 (45): 591-599. DOI: 10.17306/J.JARD.2017.00371.
  • Łuczka Władysława. 2016. The changes on the organic food market. Journal of Agribusiness and Rural Development 4 (42): 597-605. DOI: 10.17306/J.JARD.2016.086.
  • McFadden Jonathan R., Huffman Wallace E. 2017. Willingness-to-pay for natural, organic, and conventional foods: The effect of information and meaningful labels. Food Policy 68: 214-232.
  • Michalczyk Joanna. 2016. Rynek żywności ekologicznej w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej (Organic food market in the conditions of Poland`s membership in the European Union). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 448: 178-192. DOI: 10.15611/2016.448.14.
  • Moineddin Rahim, Joseph Beyene, Eleanor Boyle. 2003. On the location quotient confidence interval. Geographical Analysis 35: 3.
  • Przybylak Katarzyna. 2015. Rynek żywności ekologicznej w Polsce w 2015 roku. Najnowsze dane w pigułce (The organic food market in Poland in 2015. The latest data at a glance). Biokurier. pl, 24.09.2015, http://biokurier.pl/aktualnosci/3350-rynek-zywnosci-ekologicznej-w-polsce-w-2015-rokunajnowsze-dane-w-pigulce, access: 30.102019.
  • Skowron Stanisław. 2015. Marketing zintegrowany w sieciach organizacyjnych (Integrated marketing in organizational networks). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 39 (2): 221-233.
  • Stryjakiewicz Tadeusz. 1999. Adaptacja przestrzenna przemysłu w Polsce w warunkach transformacji, 177. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  • Thrall Grant Ian, Judy Fandrich, Susan Elshaw-Thrall. 1995. Location quotient: Descriptive geography for the community reinvestment Act. Geo Info Systems 5 (6): 18-22.
  • Willer Helga, Julia Lernoud. 2017. The world of organic agriculture. Statistics and Emerging Trends 2017. FiBL, IFOAM, Frick.
  • Zuba Maria. 2011. Szanse i bariery w integracji łańcucha żywności ekologicznej w Polsce (Opportunities and barriers to the integration of the organic food chain in Poland). Zeszyty Naukowe WSEI. Seria Ekonomia 3 (1): 261-288.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-8f00d182-d342-450c-92e2-256691ab1fdc
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.