PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 11 | 3 |

Tytuł artykułu

Health-oriented behaviours of secondary school students - a student and teacher evaluation

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Zachowania prozdrowotne młodzieży licealnej w ocenie uczniów i ich nauczycieli

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background: Health-oriented behaviours are actions taken to promote health and to prevent illness. These are behaviours whose purpose is to improve the environment around the human being, and thus to create conditions conducive to healthy living. Aim of the study: The aim of the study was to investigate the real patterns of health-oriented behaviours among high school students and to evaluate these behaviours in students and teachers. Material and methods: The study included 100 students (16–19 years of age) attending a general secondary school and 30 teachers employed at the same institution. The author chose to conduct a diagnostic survey with the use of a questionnaire. The research tool used in the study was a questionnaire prepared by the author, containing 12 questions, addressed to both students and teachers. The questionnaire was based on four research themes: eating habits of high school students, frequency with which they undertake physical activity, manners of dealing with stress, and ways in which they affect the behavior of their peers. Results: The results of the study indicate that young people of today are more aware of health-oriented behaviors. Studies have shown that 92% (92) of students are physically active, 77% (77) consider they have healthy eating habits; 90% (90) of the students stated that they cope with stress by listening to music and taking part in sport. The vast majority (as many as 84% (84)), think that stimulants are very harmful. The teachers considered that most of the students have healthy habits. Conclusions: The knowledge of high school students about health-oriented behaviors is satisfactory. Most students put this knowledge into practice through physical activity, healthy eating, avoiding drugs, and finding ways to cope with stress. According to the teachers, students are fully aware of positive and negative phenomena related to health and of how they can affect them.
PL
Wstęp: Zachowania prozdrowotne to działania podejmowane w celu promocji zdrowia, służące zapobieganiu chorobom, oraz zachowania, których celem jest poprawa otaczającego człowieka środowiska, a co za tym idzie – stwarzanie warunków sprzyjających zdrowiu. Cel pracy: Poznanie rzeczywistego obrazu zachowań prozdrowotnych młodzieży licealnej oraz ocena tych zachowań przez uczniów i nauczycieli. Materiał i metody: Do badania zakwalifikowano 100 uczniów w wieku 16–19 lat uczęszczających do liceum ogólnokształcącego oraz 30 nauczycieli zatrudnionych w tej placówce. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, w której zastosowano technikę ankiety. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety, który zawierał 12 pytań zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Ocena ankietowanych została dokonana na podstawie pytań, które dotyczyły czterech obszarów badawczych: sposobu odżywiania się młodzieży licealnej, częstości podejmowania aktywności fizycznej, metod radzenia sobie ze stresem przez młodzież oraz używek, które mogą wpływać na zachowanie młodzieży. Wyniki: Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na dużą świadomość młodzieży dotyczącą zachowań prozdrowotnych. Badania wykazały, że 92% (92) uczniów jest aktywnych fizycznie, zdrowe odżywianie deklaruje 77% (77). 90% (90) uczniów stwierdziło, że radzi sobie ze stresem przez słuchanie muzyki i uprawianie sportu. Zdecydowana większość młodzieży – aż 84% (84) – uważa, że używki są bardzo szkodliwe. W opinii nauczycieli większość uczniów przejawia zachowania prozdrowotne. Wnioski: Szkoła to właściwe miejsce eliminacji nierówności w zakresie zdrowia młodych ludzi. Środowisko szkolne powinno dostrzec swoje możliwości w kształtowaniu zachowań zdrowotnych oraz budować pozytywne relacje z młodzieżą i ich rodzicami.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

3

Opis fizyczny

p.40-44,ref.

Twórcy

Bibliografia

  • 1. Syrek E. Środowisko Kultura i zdrowie. W: Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K, red. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne; 2009: 52.
  • 2. Encyklopedia PWN [online] [cit. 15.01.2017]. Available from URL: http://encyklopedia.pwn.pl/.
  • 3. Łuszczyńska A. Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk: GWP; 2004:19.
  • 4. Woynarowska B. Edukacja Zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008: 295.
  • 5. Ogińska-Bulik N, Juczyński Z. Osobowość Stres a Zdrowie. Wyd. 2. Warszawa: Difin; 2010: 45.
  • 6. Moneta-Malewska M. Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne; 2012: 42.
  • 7. Woynarowska B, Woynarowska-Sołdan M. Szkoła promująca zdrowie w Europie i Polsce: rozwój koncepcji i struktury dla jej wspierania w latach 1991–2015. Pedagogika Społeczna 2015; 3(57): 176–180.
  • 8. Dziubak M, Dziedzic M, Mierzwa A. Wiedza licealistów o wpływie stylu życia na występowanie chorób układu krążenia i chorób nowotworowych i ich zachowania zdrowotne. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie 2011; 2: 224–238.
  • 9. Orkusz A, Babiarz M. Ocena wybranych zwyczajów żywieniowych młodzieży licealnej. Nauki Inżynierskie i Technologie 2015; 2 (17): 31–35.
  • 10. Wojtyła A, Kapka-Skrzypczak L, Paprzycki P, Diatczyk J, Bylina J. Zachowania zdrowotne młodzieży. Raport. Lublin: Instytut Medyczny; 2011: 209.
  • 11. Maszorek-Szymola A, Gumola K. Zachowania prozdrowotne licealistów na tle wybranych miast. Łodź: Łódzki Wydział Nauk o Zdrowiu; 2015: 13.
  • 12. Chęciński Z, Krauss H, Hajduk M, Białecka-Grabarz K. Ocena sposobu żywienia młodzieży wielkomiejskiej i obszarów wiejskich. Probl Hig Epidemiol 2013; 94 (4): 780–785.
  • 13. Pindera M. Narkomania wśród uczniów szkół gimnazjalnych. Nauczyciel i Szkoła 2007; 3–4 (36–37): 131–135.
  • 14. Świderska-Kofacz J, Marcinkowski JT, Janowska K. Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej i ich wybrane uwarunkowania. Cz. III . Stosowanie substancji psychoaktywnych. Probl Hig Epidemiol 2008; 89 (1): 71–75.
  • 15. Żurowska R, Gaworska-Krzemińska A, Kowalkiewicz-Husscin E. Wiedza uczniów na temat uzależnienia od marihuany. W: Krajewska-Kułak E, Szczepański M, Łukaszuk C, Lewko J, red. Problemy terapeutyczno-pielęgnacyjne od poczęcia do starości. Białystok: AM w Białymstoku WOiOZ; 2007: 177–183.
  • 16. Baranowska A, Chrzanowska E, Krajewska-Kułak E, Ostapowicz Van Domme K, Jankowiak B, Rolka H. Wiedza uczniów na temat zachowań ryzykownych dla zdrowia. W: Krajewska-Kułak E, Szczepański M, Łukaszuk C, Lewko J, red. Problemy terapeutyczno-pielęgnacyjne od poczęcia do starości. Białystok: AM w Białymstoku WOiOZ; 2007: 167–176.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-8e0321d5-c02d-403b-b8fe-3ba4c22b47e5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.