PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 22 | 1 |

Tytuł artykułu

Social media adoption by rural residents

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Korzystanie z mediów społecznościowych przez mieszkańców terenów wiejskich

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The study assesses the use of social media by rural residents. The study was conducted in Lublin county in 2016. Residents of rural areas (especially farmers) are a social group perceived to be the least technologically developed, the latest in adopting innovations and least advanced in using electronic devices. However, in recent years, differences between city dwellers and rural area inhabitants have been decreasing. Until today, in Poland, not all residents of rural areas have telephones or internet access. The explanation could be that their work does not involve using a computer as in the case of, for example, an insurance agent, architect or journalist. It was found that differences in the category of household equipment involving the possession of a computer and access to the Internet are diminishing – the largest increase has been recorded in recent years in the scope of access to broadband Internet. In the study, a visible relationship between the use of social media and the education of respondents was observed.
PL
Celem artykułu jest ocena korzystania z mediów społecznościowych przez mieszkańców wsi. Mieszkańcy obszarów wiejskich (zwłaszcza rolnicy) to grupa społeczna postrzegana jako najmniej rozwinięta technologicznie, najpóźniej wprowadzająca innowacje, najmniej zaawansowana w korzystaniu z urządzeń elektronicznych, choć w ostatnich latach w porównaniu z mieszkańcami miast różnice te maleją. Do dziś w Polsce nie wszyscy mieszkańcy wsi mają telefony lub dostęp do Internetu. Można przypuszczać, że tak się dzieje, ponieważ ich praca nie polega na korzystaniu z komputera, tak jak na przykład w przypadku agenta ubezpieczeniowego, architekta lub dziennikarza. Badanie przeprowadzono w powiecie lubelskim w 2016 roku. Stwierdzono, że różnice w kategorii sprzętu gospodarstwa domowego i dostępu do Internetu zmniejszają się w porównaniu do mieszkańców miast – największy wzrost odnotowano w ostatnich latach w zakresie dostępu do Internetu szerokopasmowego. Widoczny był również związek między korzystaniem z mediów społecznościowych a wykształceniem respondentów.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

22

Numer

1

Opis fizyczny

p.95-103,fig.,ref.

Twórcy

  • Department of Economics and Enterprise Organization, Warsaw University Life Sciences - SGGW, 166 Nowoursynowska St., 02-787 Warsaw, Poland
  • Warsaw University Life Sciences - SGGW, 166 Nowoursynowska St., 02-787 Warsaw, Poland
autor
  • Warsaw University Life Sciences - SGGW, 166 Nowoursynowska St., 02-787 Warsaw, Poland

Bibliografia

  • CSO (GUS). 2017. Information society in Poland. Results of statistical surveys in the years 2013-2017. Statistical analyses. Warsaw: Central Statistical Office, www.stat.gov.pl, access: 27.12.2019.
  • CSO (GUS). 2019a. Information society in Poland Results of statistical surveys in the years 2015- 2019. Statistical analyses. Warszawa, Szczecin Central Statistical Office.
  • CSO (GUS). 2019b. Demographic Yearbook of Poland. Warsaw: Central Statistical Office.
  • CSO 2019c. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r. (Information society in Poland in 2019). Signal information. Warsaw: Central Statistical Office.
  • Czapiński Janusz, Tomasz Panek (ed.). 2015. Social diagnosis 2015. Objective and subjective quality of life in Poland. Report. 9.4. Contemporary Economics, http://www.diagnoza.com, access: 25.05.2019.
  • Digital. 2019. Digital Report 2019. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019, access 12.12.2019.
  • Evans Liana. 2011. Social media marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych (Discover the potential of Facebook, Twitter and other social networks). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Głuszek Ewa. 2013. Kreowanie reputacji przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych – szanse i zagrożenia (Reputation management in social media – opportunities and threats). Zarządzanie i Finanse 4 (1): 61-76.
  • Gottfried Jeffrey, Elisa Shearer. 2016. News use across social media platforms 2016. Pew Research Center: Journalism & Media.
  • ITU. 2018. Measuring the information society report 2018. Vol. 1, https://www.itu.int/, access: 30.12.2019.
  • Jakubowicz Karol. 2007. Media publiczne: początek końca czy nowy początek (Public media: beginning of the end or new beginning). Warsaw: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Jaska Ewa. 2010. Media a problem wykluczenia informacyjnego na obszarach wiejskich. [W] Polska wieś, bezpieczeństwo żywnościowe a media (Media and the problem of information exclusion in rural areas. [In] Polish village, food security and the media), ed. E. Jaska, 206-215. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Kaznowski Dominik. 2008. Nowy marketing (New marketing). Warszawa: Wydawnictwo VFP Communications.
  • Krawiec Joanna, Joanna Wyrwisz. 2013. Facebook.com jako efektywne narzędzie komunikacji marketingowej (Facebook.Com as an effective instrument of marketing communication). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania i Marketing 32: 375-388.
  • Laskowska Małgorzata. 2012. Nowe media w służbie człowieka. Zarys problematyki w kontekście etyki i aksjologii mediów (New media in the service of man. Outline of issues in the context of media ethics and axiology). Teologia Praktyczna 13: 123-137. DOI: 10.14746/tp.2012.13.09.
  • Leoński Wojciech. 2016. Wykorzystanie mediów społecznościowych w CSR (Usage of social media in corporate social responsibility). Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 300: 109-119.
  • Levinson Paul. 2010. Nowe nowe media (New new media). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów (The language of new media). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Mazurek Grzegorz. 2008. Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu (Blogs and virtual communities – use in marketing). Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
  • Mazurek Grzegorz. 2016. Ewolucja wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu (Evolution of social media marketing). Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 45: 23-31.
  • Nowakowska Joanna. 2010. Globalne trendy, lokalne pieniądze (Global trends, local money). Media & Marketing Polska 20: 69-71.
  • Paliszkiewicz Joanna. 2016. The role of social media in innovative education. [In] Innovation in management and production engineering. Part 2, ed. R. Knosala, 914-920. Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
  • Paliszkiewicz Joanna. 2018. Creating a professional image of a job candidate in social media: the example of LinkedIn. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 5 (124): 79-91.
  • Sadowski Robert. 2018. Pokolenia a korzystanie z social media w Polsce. Raport Newspoint: Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności (Generations and the use of social media in Poland. NewsPoint Report: Generations in Poland and the need to monitor their growing activity.). https://socialpress.pl, access: 28.12.2019).
  • Szamrowski Piotr, Adam Pawlewicz. 2015. Wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji z klientem na przykładzie firm sektora piwowarskiego (The use of social media to communicate with stakeholders on the example of the brewing sector companies). Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 111: 161-176.
  • Treadway Chris, Mari Smith. 2010. Godzina dziennie z Facebook marketingiem (An hour a day with Facebook marketing). Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • UNDESA. 2019. World population prospects, the 2019 revision. United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division, Population Estimates and Projections Section. https://population.un.org/, access: 28.12.2019
  • Wirtualne media. 2016. W Polsce telewizja najpopularniejszym medium, zyskują media społecznościowe, prasa w odwrocie (n Poland, television is the most popular medium, social media is gaining, the press is on the reverse), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-polsce-telewizja-najpopularniejszym-medium-zyskuja-media-spolecznosciowe-prasa-w-odwrocie, access: 28.12.2019.
  • Witczak Olgierd. 2013. Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa (New media in building the brand and image of the company). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-8d982cc2-d7fe-4332-98b6-9946b10cc488
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.