PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 22 | 2 |

Tytuł artykułu

The effectiveness of sources of information on rural facilities and agritourism

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Skuteczność żródeł informacji o obiektach turystyki wiejskiej i agroturystyki

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of this dissertation was to diagnose the tendency of changes observed in the forms of information and promotion used by agricultural service providers and the sources of information preferred by tourists who rested in rural areas in 2001-2019. Moreover, the point of this study is to evaluate the effectiveness of sources of information and promotion on rural facilities used by service providers in agritourism. The empiric studies handled by the author of the article as well as by other researches, data from different institutions and literature formed the basis for this article. A comparative analysis was used to perform the research. It should be noticed that, in every period of the study, the forms of promotion used by agricultural service providers failed to fully meet tourists’ needs and expectations. In 2003, service providers believed in printed materials such as leaflets, pamphlets and catalogues as a form of advertisement and promotion, whereas tourists chose their destination to stay and relax at a rural facility relying on word-of-mouth marketing from friends, family and acquaintances. In 2012 and 2019 both parties pointed out the website as a prime source of information and the recommendations of friends and family in second place. In every empiric period, exchanges, fairs, advertising in catalogues and pamphlets as well as information in press releases, adverts on the radio or commercials in television were more important for service providers than for tourists. In order to meet tourists’ expectations, farmers and village residents should take care of the standard and design of their websites. To gain knowledge and necessary help on that matter, service providers may get in touch with agricultural advisory services or representatives of agritourism associations.
PL
Celem opracowania jest przedstawienie tendencji zmian w zakresie form informacji i promocji wykorzystywanych przez usługodawców oraz źródeł informacji preferowanych przez turystów odpoczywających na wsi, w latach 2001-2019, a także rozpoznanie skuteczności przekazów informacyjno-promocyjnych z zakresu turystyki wiejskiej/agroturystyki stosowanych przez usługodawców. Wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych zarówno przez autorkę, jak i innych autorów z różnych ośrodków naukowych w Polsce, dane wtórne pochodzące z ekspertyz wykonanych przez różne instytucje oraz literaturę przedmiotu. Do opracowania wyników badań zastosowano metodę analizy porównawczej. Z analizy wynika, że coraz częściej tradycyjne formy komunikacji marketingowej zastępowane są przez internet. Drugim ważnym źródłem informacji o możliwościach wypoczynku na wsi w latach 2001-2019, były polecenia gości zadowolonych z pobytu. We wszystkich okresach badawczych przekaz informacyjno-promocyjny stosowany przez usługodawców nie był w pełni dostosowany do potrzeb turystów. W 2003 roku usługodawcy najbardziej cenili materiały drukowane, natomiast turyści przy wyborze miejsca wypoczynku w gospodarstwie agroturystycznym korzystali głównie z polecenia oferty przez znajomych lub rodzinę. W latach 2012 i 2019 zarówno usługodawcy, jak i turyści na pierwszym miejscu wskazywali strony internetowe, a na drugim rekomendacje zadowolonych gości z pobytu w obiektach turystyki wiejskiej/agroturystycznych. Rolnicy i mieszkańcy wsi powinni dbać o wysoki standard stron internetowych, spełniając tym samym oczekiwania turystów. Fachową pomoc w tym zakresie usługodawcy mogą uzyskać, kontaktując się z doradcami ośrodków doradztwa rolniczego lub przedstawicielami stowarzyszeń agroturystycznych.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

22

Numer

2

Opis fizyczny

p.134-141,ref.

Twórcy

  • Department of Education Economics, Communication and Counselling, Faculty of Economic Sciences, Warsaw University of Life Sciences – SGGW, 166 Nowoursynowska St., 02-787 Warsaw, Poland
  • Department of Education Economics, Communication and Counselling, Faculty of Economic Sciences, Warsaw University of Life Sciences – SGGW, 166 Nowoursynowska St., 02-787 Warsaw, Poland

Bibliografia

  • Agrotec Polska, IGPiZ PAN. 2012. Raport końcowy: Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich (Rural tourism, including agrotourism, as an element of sustainable and multi-functional development of rural areas). Warszawa: Agrotec Polska Sp. z o.o.& IGPiZ PAN.
  • Drzewiecki Maciej. 2001. Podstawy agroturystyki (Agritourism basics). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o.o.
  • Jachimowicz Elżbieta, Krzyżanowska Krystyna. 2004. Pozarolnicze funkcje gospodarstwa rolniczego na przykładzie jego działalności agroturystycznej (Non-agricultural functions of a farm on the example of its agritourism activity). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Janc Krzysztof. 2013. Źródła informacji dla rolnictwa – analiza powiązań między serwisami www (Relations between agricultural information sources – website analysis). Wieś i Rolnictwo 3 (160): 168-181.
  • Jaremen Daria. 2013. Promocja jako instrument marketingu w turystyce i rekreacji. [W] Marketing w turystyce i rekreacji (Promotion as a marketing instrument in tourism and recreation in Marketing in tourism and recreation), ed. Aleksander Panasiuk 150-184. Warszawa: PWN.
  • Jaska Ewa. 2013. Media a pozostałe źródła informacji na obszarach wiejskich (Media and other sources of information in rural areas). Roczniki Naukowe SERiA XV (1): 76-81.
  • Jurczuk Elżbieta, Grontkowska Anna. 2018. Ocena znajomości działań promocyjnych przedsiębiorstwa „Tymbark” (Assessment of awareness of Tymbark’s promotional activities). Roczniki Naukowe SERiA XX (2): 78-83. DOI: 105604/01.3001.0011.8119.
  • MRiRW (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Ministry of Agriculture and Rural Development). 2013. Ekspertyza dotycząca analizy i oceny trafności i skuteczności przekazu informacyjnopromocyjnego w kontekście potrzeb informacyjnych z zakresu turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki (Expertise on the analysis and evaluation of the efficiency of the information and promotion messages in the context of information needed in the field of rural tourism, including agritourism, www.bip.minrol.gov.pl.
  • Panasiuk Aleksander. 2005. Marketing usług turystycznych (Marketing of tourist services). Warszawa: PWN.
  • Sikora Jan. 2013. Rynek promocji w turystyce wiejskiej. [W] Komunikowanie i doradztwo w turystyce wiejskiej (Promotion market in rural tourism. [In] Communication and consultancy in rural tourism), ed. Krystyna Krzyżanowska, 71-81. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Sobczyk Genowefa, Celoch Aneta. 2012. Promocja jako instrument komunikowania się z przedsiębiorstwem. [W] Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja (Promotion as an instrument of communication with the enterprise. [In] Contemporary marketing. Effective communication and promotion), ed. Dorota Filar, 151-185. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Strzembicki Leszek. 2005. Wypoczynek w gospodarstwach wiejskich w opinii turystów (Vacation in rural households in the opinion of tourists). Prace Naukowo-Dydaktyczne Państwowej Szkoły Zawodowej w Krośnie 15: 23-38.
  • Strzembicki Leszek. 2012. Promocja turystyki wiejskiej w Polsce – doświadczenia i wyzwania. [W] Wiejski produkt turystyczny. Doświadczenia i wyzwania (Promotion of rural tourism in Polandexperiences and challenges. [In] Rural tourist product. Experiences and challenges), ed. Janusz Majewski, 169-182. Kielce: Wydawnictwo Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej.
  • Zawadka Jan. 2013. Tendencje zmian w zachowaniach turystycznych osób wypoczywających na wsi. [W] Komunikowanie i doradztwo w turystyce wiejskiej (Changes in travel behavior of people vacationing in the countryside. [In] Communication and consultancy in rural tourism), ed. Krystyna Krzyżanowska, 111-120. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-878f29d1-d549-4152-9a65-99c316e08cba
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.