PL
Dążenia człowieka w sferze poznawczej charakteryzuje (jak wskazywał już Arystoteles) dążenie do poznania prawdy. Prawda poznana a następnie funkcjonująca jako przyjęta wiedza, wyzwala nas z ignorancji, przesądów i własnego egoizmu, a zgodnie z nauczaniem Jezusa Chrystusa, czyni człowieka prawdziwie wolnym: „Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli”. W istocie przy tak postawionej kwestii prawdy, chodzi w każdym przypadku o człowieka i jest kwestią antropologiczną. W dążeniu człowieka do prawdy odzwierciedla się swoiste dążenie społeczeństw i całej ludzkości. Oczywiście prawda przybiera różne formy i są różne jej rodzaje. Jest prawda, z jaką spotykamy się w logice (prawda logiczna), prawda w procesie poznania (prawda poznawcza). Artykuł stawia sobie jako cel przybliżenie problemów związanych z prawdą i związanej z nią: wolności i odpowiedzialności odniesionych do zagadnień związanych z kształceniem i wychowaniem, odwołując się w tym względzie do tekstów nauczania Jana Pawła II.
EN
One of the principal aspiration of human been is the aspiration to knowledge of truth (and this is present just by Aristotle). The truth accepted and then functioned as the knowledge, liberate the man from the ignorance, from superstitions and from owner egoism, and according to teaching of Jesus Christ, can doing the man in reality free: You will know the truth and the truth will be do you free. With the question of truth is concerned the human been self (it is a anthropological question). We can see in the desire of truth of the human been the desire of the society and the entire humanity. We have different species of truth. It is the truth in the logic (logical truth), in perception (perceptional truth) The article put up as his purpose approximation to the question of truth and united with her liberty and responsibility related to the problems united with the instruction and education, founded on the texts of teaching of John Paul II.