PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 71 | 03 |
Tytuł artykułu

Współczesne trendy w konsumpcji mięsa

Warianty tytułu
EN
Contemporary trends in meat consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Celem artykułu jest wykazanie współczesnych trendów związanych z konsumpcją mięsa w Polsce. Dane do jego opracowania pochodzą z ogólnopolskiego badania internetowego przeprowadzonego w 2015 r. na próbie 1000 konsumentów. Analiza materiału badawczego pozwala na stwierdzenie, że 43,3% badanych spożywa mięso kilka razy w tygodniu, a 34,1% konsumuje je codziennie. Respondenci próbujący zadbać o zdrowie deklarują spożywanie mięsa o mniejszej zawartością tłuszczu. Konsumują więcej drobiu, wykazują także gotowość do spożywania dziczyzny, ryb oraz cielęciny. Dla współczesnego konsumenta - poza wyglądem, barwą i ceną mięsa - istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o jego spożywaniu mają: jakość, wartość odżywcza, kraj pochodzenia oraz ekologiczne pochodzenie.
EN
The aim of this article is to demonstrate the contemporary trends associated with the consumption of meat in Poland. Data for its development come from a nationwide online survey conducted in 2015 on a sample of 1,000 consumers. Analysis of the research material leads to the conclusion that 43.3% of respondents eat meat several times a week, and 34.1% consumed it daily. Trying to take care of your health, respondents declare their consumption of meat is characterized by a lower fat content. They consume more poultry, as well as show a willingness to consume venison, fish and veal. For the modern consumer's outside appearance, color and price of meat relevant to making a decision about consumption are factors, e.g.: the quality, nutritional value, country of origin, as well as organic origin.
Słowa kluczowe
PL
Wydawca
-
Rocznik
Tom
71
Numer
03
Opis fizyczny
s.8-12,tab.,bibliogr.
Twórcy
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW w Warszawie, Warszawa
autor
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW w Warszawie, Warszawa
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW w Warszawie, Warszawa
autor
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW w Warszawie, Warszawa
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, SGGW w Warszawie, Warszawa
Bibliografia
  • [1] Beardsworth Alan, Alan Bryman. 2004. „Meat consumption and meat avoidance among young people: An 11-year longitudinal study”. British Food Journal 106 (4): 313-320.
  • [2] Bech-Larsen Tino, Klaus G. Grunert. 2003. „The perceived healthiness of functional foods: a conjoint study of Danish. Finnish and American consumers'perception of functional foods”. Appetite 40:9-14.
  • [3] Cegiełka Aneta. 2010. „Spożycie mięsa czerwonego - porównanie zagrożeń i korzyści”. Gospodarka Mięsna 11:18-19.
  • [4] Cross Amanda J., Leach M. Ferrucci, Rish A. Graubard, Mary H. Ward, Yikyung Park 2010. „A large prospective study of meat consumption and colorectal cancer risk: an investigation of potential mechanisms underlying this association”. Cancer Research 70 :2406-2414.
  • [5] Doyle Marjorie Ellin, Kathleen A. Glass. 2010. „Sodium reduction and its effect on food safety, food guality, and human health”. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety 9 : 44-56.
  • [6] Gawęcki Jan. 2010. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • [7] Gutkowska Krystyna. 2012. Możliwości rozwoju rynku wołowiny w Polsce w kontekście zachowań konsumentów wobec mięsa - odniesienia międzynarodowe. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • [8] Harris William Shuler. 2007. „International recommendations for consumption of long chain omega-3 fatty acids”. Journal of Cardiovascular Medicine 8: S50-S52.
  • [9] Kołacz Tadeusz. 2007. „Smakowitość mięsa”. Gospodarka Mięsna 12:26-28.
  • [10] Kołożyn-Krajewska D., Tadeusz Sikora. 2004. Towaroznawstwo żywności. Warszawa: Wydawnictwo WSiP wyd. VI.
  • [11] Kontogianni Meropi, Demosthenes Panagiotakos, Christos Pitsavos, Christina Chrysohoou, Christodoulos Stefanadis. 2008. „Relationship between meat intake and the development of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case - control study”. Furopean Journal of Clinical nutrition 62:171-177.
  • [12] Kosicka-Gębska Małgorzata. 2013. Zachowania polskich konsumentów na rynku wołowiny. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • [13] Kubickova Lea, Vendula Šerhantova. 2005. „Analysis of changes in meat and meat products consumption in the Czech Republic in the past ten years”. Agricultural Economics of Czech 51 (9):395-401.
  • [14] Pisula Andrzej, Andrzej Tyburcy, Krzysztof Dasiewicz. 2007. „Czynniki decydujące o jakości mięsa wołowego”. Gospodarka Mięsna 1:4-11.
  • [15] Rynek mięsa. Stan i perspektywy. 2016. Analizy rynkowe. IERiGŻ-PiB, ARR, MRiRW, maj: 66.
  • [16] Santarelli Raphaelle, Jean-LucVendeurve, Nathalie Naud, Sylviane Tache, Francoise Gueraud, Michelle Viau. 2010. „Meat processing and colon carcinogenesis: cooked nitrite-treated and oxidized high-heme cured meat promotes mucin-depleted foci in rats. Cancer Prevention Research”. 3:852-864.
  • [17] Smil Vaclav. 2002. „Eating meat: evolution, patterns and consequences”. Population and Development Review 28 (4): 599-639.
  • [18] Toldra Fidel, Milagro Reig. 2011. „Innovations for healthier processed meats”, Trends in Food Science & Technology 22:517-522.
  • [19] Upodobania kulinarne, nawyki żywieniowe i zachowania konsumenckie Polaków. 2005. Raport z badań CBOS: „Aktualne problemy i wydarzenia”. (183), realizowanych 5-8.08.2005 na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski, N=949.
  • [20] Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności. 2015. Raport GFK na zlecenie Banku BGŻ BNP PARIBAS. Agrokonferencja. Internet: raport_agrokonferencja_2015.pdf (dostęp: 22.09.2016).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-8096ba30-f85b-4f13-bac7-276004b59dce
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.