PL
Celem artykułu jest wykazanie współczesnych trendów związanych z konsumpcją mięsa w Polsce. Dane do jego opracowania pochodzą z ogólnopolskiego badania internetowego przeprowadzonego w 2015 r. na próbie 1000 konsumentów. Analiza materiału badawczego pozwala na stwierdzenie, że 43,3% badanych spożywa mięso kilka razy w tygodniu, a 34,1% konsumuje je codziennie. Respondenci próbujący zadbać o zdrowie deklarują spożywanie mięsa o mniejszej zawartością tłuszczu. Konsumują więcej drobiu, wykazują także gotowość do spożywania dziczyzny, ryb oraz cielęciny. Dla współczesnego konsumenta - poza wyglądem, barwą i ceną mięsa - istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o jego spożywaniu mają: jakość, wartość odżywcza, kraj pochodzenia oraz ekologiczne pochodzenie.
EN
The aim of this article is to demonstrate the contemporary trends associated with the consumption of meat in Poland. Data for its development come from a nationwide online survey conducted in 2015 on a sample of 1,000 consumers. Analysis of the research material leads to the conclusion that 43.3% of respondents eat meat several times a week, and 34.1% consumed it daily. Trying to take care of your health, respondents declare their consumption of meat is characterized by a lower fat content. They consume more poultry, as well as show a willingness to consume venison, fish and veal. For the modern consumer's outside appearance, color and price of meat relevant to making a decision about consumption are factors, e.g.: the quality, nutritional value, country of origin, as well as organic origin.