PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2013 | 11 |

Tytuł artykułu

Problemy barwy i koloru w poligraficznej reprodukcji opakowania

Autorzy

Warianty tytułu

EN
Colour problems in printed reproduction of packaging

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Artykuł na temat barwy, jej właściwości oraz aspektów technicznych i psychologicznych stanowi interesujące opracowanie prezentowane z innej perspektywy niż publikacje znane dotychczas. Barwa jest zagadnieniem, które w życiu człowieka odgrywa rolę szczególną, o dużym potencjale oddziaływania na jego zmysły. Rozpatrzenie barwy w kategoriach reprodukcji barwnej i jej percepcji przez człowieka jest problemem o wyjątkowej złożoności. Dyskusja wokół poligraficznych możliwości reprodukcji i psychiki człowieka wydaje się być problemem, którego rozwiązanie jest jeszcze sprawą dalekiej przyszłości. Zagadnienie to, pomimo znaczącego rozwoju fizyki, optyki, okulistyki, neurologii wymaga jeszcze wiele pracy z uwagi na zmienność psychofizyczną człowieka w czasie i reakcje wywołane przez wypracowane wiekami zwyczaje kulturowe różnych narodów, a nawet cywilizacji. Wprowadzenie ciekawych rozważań naukowych dotyczących źródeł i odbiorników fal elektromagnetycznych odbieranych przez zmysły człowieka, w tym jego system nerwowy, dopełnia obrazu tak trudnego zagadnienia. Pomimo tego nauka znalazła już wiele technicznych rozwiązań i trików, stosowanych zarówno w technikach malarskich, jak i reprodukcji poligraficznej, umożliwiających uzyskanie efektów barwnych paradoksalnie bez barwideł czy pigmentów.
EN
The subject of colour, its properties and also technical and psychological aspects is being elaborated and presented from another perspective than publications known to date. Colour is the question, which plays a specific role in human life with a huge potential to impact on the man's instincts. The consideration of colour in the categories of a coloured reproduction and its perception by a man makes a sophisticated problem. The discussion about printing reproduction possibilities and man's psyche seems to be a problem the resolution of which remains a matter of the far future. That problem in spite of a considerable development in physics, optics, ophthalmology and neurology requires still much work taking into consideration psychophysical changeableness of men in time and reactions brought about by elaborated through centuries cultural habits of various nations and even civilisations. The introduction of interesting scientific considerations concerning sources and receivers of electromagnetic waves pick up by man's senses including his nervous system completes the image of such a difficult problem. Despite it the science has found already many technical solutions and tricks applied both in painting techniques and printing reproduction that enable to obtain colour effects paradoxically without colouring matters or pigments.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Numer

11

Opis fizyczny

s.54-62,rys.,fot.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
autor
  • Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie, Warszawa

Bibliografia

  • 1. Kubera H.: Problemy i uwarunkowania rozwoju opakowań przyszłości. Mater. Konf. Przemysł Opakowaniowy w Polsce.
  • 2. Praca zbiorowa pod redakcją W. Wasiaka, Wyd. PIO Warszawa 2012 s. 179
  • 3. Johnson H., tłum. A. Różańska: Drukowanie cyfrowe dla profesjonalistów. Wydawnictwo RM, Warszawa 2005 s. 123-136
  • 4. Jóźwicki R.: Podstawy inżynierii fotonicznej,
  • 5. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006, s. 11-18
  • 6. http://prado.consilium.europa.eu/pl/glossarypopup.html
  • 7. Jachnis A., Terelak J. F.: Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2008, s. 53
  • 8. Walden-Kozłowska A.: Kształtowanie wartości promocyjnej opakowań jednostkowych. Opakowanie nr 8/2002, s. 29
  • 9. Szymczak J., Ankiel-Homa M.: Opakowanie jednostkowe w działaniach marketingowych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2007
  • 10. Hales C. F.: Opakowanie jako instrument marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
  • 11. Sopyło M.: Estetyka książki elektronicznej, PWN, Warszawa 2010
  • 12. Bernstein J.: Albert Einstein i granice fizyki, tłum. J. Włodarczyk. Świat Książki, Warszawa 2008
  • 13. Richard P. Feynman: Feynmana wykłady z fizyki. T. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
  • 14. Shankar R.: Mechanika kwantowa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
  • 15. Vajtai R.: Nanotechnikzentrum des Rensselaer Polytechnic Institute, Troy 2007
  • 16. Jura Cz.: Bezkręgowce: podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-7e5480f9-4327-433c-bf5c-5a33bf8e14f9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.