PL
Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (CSR) coraz częściej wywierają wpływ na podejmowanie działań przez praktyków biznesu, którzy chcąc wyróżnić się na rynku, poszukują pozamaterialnych przewag konkurencyjnych. Wobec powyższego celem podjętych rozważań stało się ukazanie praktycznego podejścia przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce do obszarów realizowanych praktyk CSR oraz identyfikacja celów zrównoważonego rozwoju, w które włączają się przedsiębiorcy. Wnioski z przeprowadzonych rozważań wskazują, że w latach 2016-2023 przedsiębiorstwa najczęściej wdrażały dobre praktyki CSR w obszarach zaangażowania społecznego, pracowników oraz środowiska. Najczęstszymi celami zintegrowanymi z tymi praktykami CSR były: cel 3. – dobre zdrowie i dobrostan, cel 4. – wysokiej jakości edukacja oraz cel 8. – godna praca i wzrost gospodarczy.
EN
Sustainability and corporate social responsibility (CSR) are increasingly influencing the actions taken by business practitioners who, in order to stand out in the market, are looking for non-material factors of competitive advantage. In view of the above, the purpose of the undertaken considerations is to show the practical approach of entrepreneurs doing business in Poland to the areas of CSR practices implemented and to identify the goals of sustainable development in which entrepreneurs engage. The conclusions of the considerations indicate that from 2016 to 2023, enterprises most often implemented good CSR practices in the areas of community engagement, employees, and the environment. The most common goals integrated with these CSR practices were Goal 3 – good health and well-being, Goal 4 – quality education, and Goal 8 – decent work and economic growth.