PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 11 | 3 |

Tytuł artykułu

Attitude towards physical activity in future physicians from Germany and Italy. A preliminary report

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Podejście do aktywności fizycznej wśród przyszłych niemieckich i włoskich lekarzy. Doniesienie wstępne

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background. By leading a healthy lifestyle, medical students exert a positive influence on themselves and their future patients. The aim of the study was to compare the attitudes towards physical activity in future German and Italian physicians. Material and methods. The study involved 100 Italian and 100 German students aged from 19 to 24 years old. The research findings were drawn from Eurobarometer 72.3, which surveyed the participants on a set of questions regarding their physical activity. The chisquared test (ᵪ2) and the Mann–Whitney U test were used for the statistical analysis. Results. Only 4% students demonstrated high physical activity index. The Italian students usually practised sports outdoors (30% men and 26% women) or at a fitness centre (52% men and 30% women), whereas the German students exercised at a fitness centre (40% males and 64% females) or at university facilities (30% males and 24% females). There were some statistically significant values (p=0.000398). The most common factors that caused physical inactivity in medical students from both nations included: lack of time, no friends to do sports with, no sense of purposefulness of exercise and aversion to competition (p=0.000009). The German participants were more interested in sports than their Italian peers (p=0.000018). Conclusions. Medicinal students should be more physically active because they will promote a healthy lifestyle when counselling their patients. Free access to sports grounds at the university might also encourage them to spend more their leisure time actively.
PL
Wprowadzenie. Studenci medycyny prowadząc zdrowy styl życia korzystnie wpływają na zdrowie swoje jak i na swoich przyszłych pacjentów. Celem badań było porównanie postaw wobec aktywności fizycznej wśród przyszłych niemieckich i włoskich lekarzy. Materiał i metody. Do badań włączono 100 włoskich i 100 niemieckich studentów w wieku 19-24 lat. Posłużono się kwestionariuszem Eurobarometer 72.3, gdzie respondenci odpowiedzieli na kilka pytań związanych ze swoją aktywnością fizyczną. Do analizy statystycznej użyto testy chi-kwadrat oraz Manna-Whitneya. Wyniki. Wysoką aktywność fizyczną prezentowało jedynie 4% wszystkich ankietowanych. Przyszli włoscy lekarze zazwyczaj uprawiali sport na świeżym powietrzu (30% mężczyzn i 26% kobiet) lub w fitness klubach (52% mężczyzn i 30% kobiet), podczas gdy niemieccy także w ostatnim miejscu (40% mężczyzn i 64% kobiet) lub na uczelni (30% mężczyzn i 24% kobiet). Te zależności były także istotne statystycznie (p=0,000398). Najczęstsze przyczyny powodujące ograniczoną aktywność fizyczną wśród studentów medycyny obu nacji to : brak czasu lub kolegów z którymi można uprawiać sport a nawet poczucia celowości wykonywania ćwiczeń oraz niechęć do współzawodnictwa (p=0,000009). Niemieccy ankietowani byli również bardziej zainteresowani sportem niż ich włoscy rówieśnicy (p=0,000018). Wnioski. Studenci medycyny powinni być bardziej aktywni fizyczni ponieważ są zobowiązani do promowania zdrowego stylu życia podczas udzielania porad pacjentom. Darmowy dostęp do obiektów sportowych na uczelni może ich zachęcić do częstszego aktywnego spędzania czasu wolnego.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

3

Opis fizyczny

p.142-149,fig.,ref.

Twórcy

  • Laboratory of Medical Electrodiagnostics, Department of Health Prophylaxis, Poznan University of Medical Sciences, Przybyszewskiego 49, 60-355 Poznan, Poland
  • Laboratory of Medical Electrodiagnostics, Department of Health Prophylaxis, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland
  • Laboratory of Medical Electrodiagnostics, Department of Health Prophylaxis, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland

Bibliografia

  • 1. Stephens MB, Cochran C, Hall JM, Olsen C. Physical fitness during medical school: A 4-year study at the Uniformed Services University. Fam. Med. 2012; 44(10): 694-697.
  • 2. Voltmer E, Frank E, Spahn C. Personal health practices and patient counselling of German physicians in private practice. ISRN Epidemiology 2013. doi: http://dx.doi.org/10.5402/2013/176020.
  • 3. Cecil J, McHale C, Hart J, Laidlaw A. Behaviour and burnout in medical students. Med Educ Online 2014; 19: 25209. doi: http://dx.doi.org/10.3402/meo.v19.25209.
  • 4. Kötter T, Tautphäus Y, Scherer M, Voltmer E.: Health-promoting factors in medical students and students of science, technology, engineering, and mathematics: design and baseline results of a comparative longitudinal study. BMC Med. Educ 2014; 14: 134. doi: 10.1186/1472-6920-14-134.
  • 5. El-Gilany A-H, El-Masry R. Physical inactivity among Egyptian and Saudi medical students. TAF Prev. Med. Bull. 2011; 10(1): 35-44.
  • 6. Terebessy A, Czeglédi E, Balla BC, Horváth F, Balázs P. Medical students’ health behaviour and self-reported mental health status by their country origin: a cross-sectional study. BMC Psychiatry 2016; 16: 171. doi: 10.1186/s12888-016-0884-8.
  • 7. Paro HBMS, Morales NMO, Silva CHM, Rezende CHA, Pinto RMC, Morales RR, et al. Health-related quality of life of medical students. Med Educ 2010; 44: 227-235.
  • 8. Stoutenberg M, Stasi S, Stamatakis E, Danek D, Dufour T, Trilk JL, et al. Physical activity training in US medical schools: Preparing future physicians to engage in primary prevention. Phys. Sportsmed 2015; 43(4): 388-394.
  • 9. Bagordo F, Grassi T, Serio F, Idolo A, De Donno A. Dietary habits and health among university students living at or away from home in southern Italy. J. Food Nutr Res. 2013; 52(3): 164-171.
  • 10. Majeed F. Association of BMI with diet and physical activity of female medical students at University of Dammam, Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Taibah University Medical Sciences 2015; 10(2): 188-196.
  • 11. Yılmaz Y, Vural E, Toprak DE, Gürdeniz E, Dede E, Oba MC, et al. The relationship between medical education and eating habits along with mental condition in medical students. Erciyes Med J 2014; 36(2): 75-81.
  • 12. The economic cost of physical inactivity in Europe. An ISCA/ Cebr Report, [Internet] 2015 June, [cited 2016 Oct 12]. Available from: http://www.friendsofeurope.org/media/uploads/2015/06/The-Economic-Costsof-Physical-Inactivity-in-Europe-June-2015.pdf
  • 13. Global recommendation on physical activity for health, WHO [Internet] 2010, [cited 2016 Oct 12]. Available from: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf
  • 14. Ortega FB, Ruiz JR, Labayen I, Martínez-Gómez D, Vicente-Rodriguez G, Cuenca-Garciá M, et al. Health inequalities in urban adolescents: Role of physical activity, diet and genetics. Pediatrics 2014; 133, e884, DOI: 10.1542/peds.2013-1665
  • 15. Reimers AK, Wagner M, Alvanides S, Steinmayr A, Reiner M, Schmidt S et al.: Proximity to sports facilities and sport participation for adolescents in Germany. PLoS One 2014; 9 (3): e93059, DOI:10.1371/journal. pone.0093059
  • 16. Sport and Physical activity, Special Eurobarometer, Eurobarometer 72.3., [Internet] 2010 March, [cited 2016 Oct 13]. Available from: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_en.pdf
  • 17. Temporelli PL, Zito G, Faggiano P, on behalf of the SOCRATES Investigators: Cardiovascular risk profile and lifestyle habits in a Cohort of Italian cardiologists (from the SOCRATES Survey). Am J Cardiol 2013; 112: 226-230.
  • 18. Dąbrowska-Galas M, Plinta R, Dąbrowska J, Skrzypulec-Plinta V. Physical activity in students of the Medical University of Silesia in Poland. Phys Ther 2013; 93: 384-392.
  • 19. Stasiołek D, Jegier A. Physical activity in medical students. Medical News 2003; 2(72): 140-142.
  • 20. Kozak D, Korda M, Bergier J. Place of origin and place of residence versus level of physical activity of students of the Medical University in Ternopil, Ukraine. Health Problems of Civilization 2016; 10(4): 26-30.
  • 21. McMinn AM. Griffin SJ, Jones AP, van Sluijs EMF: Family and home influences on children’s after-school and weekend physical activity. Eur J Public Health 2013; 23 (5): 805-810.
  • 22. Sport and Physical activity, Eurobarometer 72.3, Results for Italy, [Internet] 2010 [cited 2016 Oct 13]. Available from: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_fact_it_en.pdf
  • 23. Sport and Physical activity, Eurobarometer 72.3, Results for Germany, [Internet] 2010 [cited 2016 Oct 13]. Available from:http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_fact_de_en.pdf
  • 24. Bassan ND, D’Ottavio AE, Vinuesa MA, Soldano OF, Mónaco MC, Robotti M et al: Availability and use of leisure time in students of an Argentinean Medical School: a contribution pursuing wellbeing. ER 2012; 3(5): 468-472.
  • 25. Khan DA, Zaidi R, Danish SH, Ahmad F, Sarfraz M: Attitude towards physical activity: A comparative study among doctors and physical therapists. J Dow Health Sci 2013; 7(2): 68-72.
  • 26. Akiyode O, Nguyen A, Augusto J, Wiley K, Ettienne E. Adopting physical activity lifestyle in a pharmacy curriculum. Pharmacy Education 2015; 15(1): 14-16.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-7618bef7-2091-4d5f-a690-3c89ee1c77c0
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.