PL
Od kilku lat można zauważyć wzrost tendencji do spożywania napojów funkcjonalnych, w szczególności energetyzujących i izotonicznych. Światowe statystyki w tej kwestii są co najmniej niepokojące, gdyż w samych Stanach Zjednoczonych z roku na rok przybywa zwolenników tego typu produktów – nawet do 5% w skali roku, a w Polsce jest to już co trzecia osoba. Głównymi konsumentami tych napojów są przede wszystkim młodzi ludzie – core-consumers (15–25 lat – uczniowie i studenci) oraz metro consumers (25–35 lat – osoby młode, intensywnie pracujące) [Kopacz 2012]. Niniejsze badania zostały przeprowadzone w celu sprawdzenia stanu wiedzy młodych sportowców w zakresie spożywania tych napojów, z równoczesnym wskazaniem przez nich właściwości prozdrowotnych i zagrożeń, oraz określenie ich predyspozycji konsumpcyjnych w najbliższych latach.
EN
Consumption the functional drinks has been growing for past several years, especially energy and isotonic drinks. The world’s statistic is staggering, because only in the United States there are more supporters to buy this product every year – even up to 5%. In Poland, actually every third person buys this product. Main consumers of this beverages are the young people – “core consumers” (15–25 years – teenagers and students) and “metro consumers” (25–35 years – young, hardworking people). This research was taken to get some information about knowledge of functional drinks (especially energy ana isotonic drinks) among young sportspeople, showing their health benefits and threats and checking their predisposition to consume that drinks in the future.