Chair of Physical Education Theory and Methodology, University School of Physical Education, Krakow, Poland
Bibliografia
[1] Bandura A., Self-efficacy: exercise of control, Frieedman, New York 1997.
[2] Bańka A. (1995), Praca w cyklu życia człowieka jako źródło kryzysów stwarzających zapotrzebowa¬nie na profesjonalne doradztwo zawodowe w syste¬mie pośrednictwa pracy (Work in human life cycle as a source of crisis creating a need for professional vocational counseling in the system of job agen¬cies), (in:) A. Bańka, Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Psychologiczne Metody i Strategie Pomocy Bezrobotnym (Vocatio¬nal counseling. Job agencies. Psychological methods and strategies of helping the unemployed), Wydaw¬nictwo PRINT-B, Poznań 1995, pp. 121-150.
[3] Bishop G.D., (2000) Psychologia zdrowia (Psycho¬logy of Health), Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
[4] Bronikowski M., Biniakiewicz B., Mroczkowska M., Grześkowiak E., Konfliktowość na lekcjach wycho¬wania fizycznego (Abrasiveness during physical education lessons), Wychowanie Fizyczne i Sport, 2006, 4: 249-256.
[5] Brudnik M., Burnout in Physical Training Teachers a Macro-path of Professional Burnout, Acta Universitatis Palackianae Olomuciensis GIMNICA, 2004, 34 (2): 7-17.
[6] Brudnik M., Perception of self-efficacy and professional burnout in general education teachers, Human Movement, 2009, vol. 10 (2): 170-175.
[7] Brudnik M., Professional burnout of female and male Physical Education teachers: a four-phase typological model, Books of Abstracts, 13th Annual Congress of the European College of Sport Science, 9-12 July 2008, Estoril - Portugal, ed. J. Cabri, F. Alves, D. Araujo, J. Barreiros, J. Diniz, A. Veloso, Faculdade Tecnica de Lisboa, Faculdade de Motoricidade Humana, Lisboa 2008, p. 622.
[8] Brudnik M., Skala obciążenia psychicznego (H. Sęk, M. Brudnik) - wersja dla nauczycieli wychowa¬nia fizycznego (Scale of mental strain [H. Sęk, M. Brudnik] - a version for physical education teachers), (in:) R. Bartoszewicz, T. Koszczyc, A. Nowak, eds., Dydaktyka wychowania fizycznego w świetle współczesnych potrzeb edukacyjnych (Didactics of physical education in view of contemporary educational needs), AWF, Wrocław 2005, pp. 377-385.
[9] Brudnik M., Uczeń podczas lekcji wychowania fizycznego - zachowania utrudniające pracę nauczy¬ciela (A pupil during physical education lesson - behaviors that hinder teacher's work), Forum Oświatowe, 2009, 40 (1): 103-121.
[10] Brudnik M., Vocational personality of a physical education teacher, Human Movement, 2007, 8 (1): 46-56.
[11] Brudnik M., Zachowanie uczniów podczas lekcji a wypalanie się nauczycieli wychowania fizycznego (Behavior of pupils during a lesson and burnout among physical education teachers), Kultura Fizyczna, 2008, LXII (7-8): 23-28.
[12] Chwalisz K., Altmaier E.M., Russell D.W., Casual attributions, self-efficacy cognitions, and coping with stress, Journal of Social and Clinical Psychology, 1992, 11: 377-400.
[13] Egyed C.J., Short R.J., Teacher Self-Efficacy, Burnout, Experience and Decision to Refer a Disruptive Student, School Psychology Interna¬tional, 2006, 27 (4): 462-474.
[14] Evers W.J.G., Brouwers A., Tomic W., Burnout and self-efficacy: a study on teachers' beliefs when implementing an innovative educational system in the Netherlands, British Journal of Educational Psychology, 2002, 72: 227-243.
[15] Forey W.F., Christensen O.J., England J.T., Teacher burnout: A Relationship with Holland and Adlerian Typologies, Individual Psychology, 1994, 50 (1), Academic Search EBSCO.
[16] Friedman I. A., Student behavior patterns contribu¬ting to teacher burnout, Journal of Educational Research, 1995, 88 (5): 281-289.
[17] Gaś Z.B., Poczucie skuteczności profesjonalnej nauczycieli o różnym stażu pracy, (A sense of professional effectiveness in teachers of various job seniority), Przegląd Psychologiczny, 2002, 45 (1): 57-74.
[18] Gaś Z.B., Kwestionariusz SWZN jako narzędzie analizy jakości funkcjonowania zawodowego nauczycieli w sytuacji stresowej (The SWZN questionnaire as a tool for analyzing the quality of professional teacher behavior in stressful situations), (in:) Z.B. Gaś, eds., Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla szkolnych liderów profilaktyki (Studies of a need for prevention in school. A guide for school leaders in prevention), Fundacja „Masz Szansę", Lublin 2004, pp. 61-75.
[19] Golembiewski R.T., Mauzenrider R.F., Stress in organizations: Toward a phase model of burnout, New York 1986.
[20] Górska I., Nauczyciel wobec agresji w szkole - radzenie sobie ze stresem i obciążeniem psy¬chicznym w kontekście syndromu wypalenia zawo¬dowego (komunikat z badań) (A teacher in face of aggression in school - coping with stress and mental strain in the context of professional burnout syndrome [a research report]), (in:) A. Rejzner, eds., Agresja w szkole: spojrzenie wieloaspektowe (Aggression in school: a multi-aspect view), WSP TWP, Warszawa 2004, pp. 81-107.
[21] Grzegorzewska M.K., Stres w zawodzie nauczy¬ciela. Specyfika, uwarunkowania i następstwa (Stress in teacher profession. Specificity, deter¬minants and consequences), Wydawnictwo Uniwer¬sytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
[22] Hodges Kulinna P., Conthran D.J., Regualos R., Teacher's Reports of Student Misbehavior in Physical Education, Research Quarterly for Exercise and Sport, 2006 (77) 1: 32-40.
[23] Holland J.L., Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments, Psychological Assessment Recourses Inc, Odessa 1992, FL 1992.
[24] Juczyński Z., Skala Uogólnionej Własnej Skutecz¬ności - GSES (Generalized Self- Efficacy Scale), (in:) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia (Measuring tools in health promotion and psychology), Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2001, pp. 93-98.
[25] Łącała A., Noworol C., Beauvale A., Zestaw do samobadania - wersja S. Podręcznik dla doradców zawodowych. Polska adaptacja wersji ZdS S-1994 (Self-directed Search kit - version S. A textbook for career advisor. A Polish adaptation of S-1994 version of SDS), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2002.
[26] Martin J.J., McCaughtry N., Kulinna P.H., Cothran D., The impact of a social cognitive theory- based intervention on education teacher self- efficacy, Professional Development in Education, 2009, 35 (4): 511-529.
[27] Maslach C., A multidimensional Theory of Burnout, (in:) C.L. Cooper, ed., Theories of organizational stress, Oxford University Press, New York 1998, pp. 68-85.
[28] Maslach C., Jackson S., Maslach Burnout Inventory. Consulting Psychologists Press, Paolo Alto 1986.
[29] Noworol C., Zarządzanie wypaleniem czy wypale¬nie zarządzania: zespół wypalenia zawodowego (Managing burnout or burning out management. Professional Burnout Syndrome), (in:) T. Bor¬kowski, A. Marcinkowski and A. Oherow-Urbaniec, eds., W kręgu zarządzania. Spojrzenie Multi- dyscyplinarne (Around management. A multi- disciplinary insight), Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, pp. 47-62.
[30] Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobo¬wości (Introduction to psychology of personality), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
[31] Pas E.T., Bradshaw C.P., Hershfeldt P.A., Leaf P.J., A Multilevel Exploration of the Influence of Teacher Efficacy and Burnout on Response to Students Problem Behavior and School-Based Service Use, School Psychology Quarterly, 2010, 25 (1): 13-27.
[32] Sęk H., Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poz¬nawczej (Determinants and mechanisms of burnout in the model of social cognitive psychology), (in:) H. Sęk, ed., Wypalenie zawodowe. Przyczyny i za¬pobieganie (Professional burnout. Causes and prevention), Warszawa PWN, Warszawa 2004, pp. 83-112.
[33] Skaalvik E.M., Skaalvik S., Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations, Teaching and Teacher Education, 2010, 26 (4):1059-1069.
[34] Terelak J., Człowiek i stres (Man and stress), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2008.
[35] Terelak J., Górska Z., Kowalska M., Martyński M., Zub A., Nauczyciele (Teachers), (in:) J. Terelak ed., Stres zawodowy: charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych (Professional stress: psychological characteristics of selected stress-inducing professions), Wydawnictwo Uniwer¬sytetu Karola Stanisława Wyszyńskiego, Warszawa 2007, pp. 238-243.
[36] Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli (Burnout in teachers), Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
[37] Wolan T., Uwarunkowania i tendencje do brutali¬zacji zachowań dzieci i młodzieży (w okresie trans¬formacji ustrojowej w Polsce) (Determinants and tendencies towards behavior brutalization in children and adolescents [during political transformation in Poland]), Chowanna, 2009, 32 (1): 133-153.