PL
W tekście przedstawiono pojęcie marketingu jako działań organizacji służących wywieraniu zaplanowanego przez nią wpływu na rynek i jego uczestników. Podkreślono, iż silny związek strategii marketingowych z popytem, ale także obecnością innych graczy w danym sektorze, skutkuje zauważalną intensyfikacją działań promocyjnych wszędzie tam, gdzie na rynku zaobserwować można silą konkurencję. To zaś prowadzić może do zjawisk pewnych nadużyć etycznych. Wyjaśniono także kwestię nieetycznych praktyk marketingowych w obszarze ochrony środowiska, do określenia których używa się zapożyczonego z języka publicystyki pojęcia greenwashing, oznaczającego fałszywe lub wprowadzające w błąd deklaracje ekologiczne przedsiębiorstw. Jako skuteczny sposób przeciwdziałania nim zaproponowano Zarządzanie Cyklem Życia (LCM, Life Cycle Management).
EN
This text presents general concept of marketing as planned activities of the organization for exerting its influence on the market and its participants. It was emphasized strong correlation between marketing strategies and demand or the other players in the sector, resulting in visible intensification of promotional activities in sectors with strong competition - such situation can also lead entrepreneurs to unethical behavior. It were also mentioned unethical marketing practices in the area of environmental protection, described in a way that originates from journalism as greenwashing - false or misleading environmental statements. As an effective way to counteract such practices it was presented Life Cycle Management.