PL
Celem pracy jest identyfikacja i charakterystyka wybranych inicjatyw banków spółdzielczych w zakresie ochrony środowiska, realizowanych w ramach strategii odpowiedzialnego biznesu oraz określenie stopnia rozpoznawalności tych działań przez potencjalnych odbiorców. Analizą objęto 41 banki spółdzielcze działające na terenie województwa małopolskiego. Ocenie poddano inicjatywy z 2015 roku. W celu określenia stopnia rozpoznawalności działań banków przez konsumentów przeprowadzono badania terenowe na grupie 350 mieszkańców województwa małopolskiego. Zastosowano wskaźniki struktury oraz nieparametryczny test chi-kwadrat. Na podstawie przeprowadzonej analizy, można stwierdzić, że sektor banków spółdzielczych w Polsce podejmuje różnorodne działania w zakresie ochrony środowiska. Inicjatywy te związane są głównie z wewnętrzną gospodarką banków oraz oferowaniem produktów bankowych umożliwiających finansowanie prośrodowiskowych inicjatyw. Najwyższym poziomem rozpoznawalności działań banków spółdzielczych w zakresie ochrony środowiska naturalnego cechowały się „ubankowione” osoby oraz mieszkańcy wsi.
EN
The aim of the work is to identify and characterise selected initiatives of cooperative banks in terms of nature conservation realised within the strategy of corporate social responsibility as well as to determine the recognition degree of those activities by potential recipients. The analysis encompassed cooperative banks running their activities in the Malopolskie province (41 banks). The evaluation covered the initiatives undertaken in 2015. In order to determine the recognition degree of banks activities by consumers field studies were simultaneously carried out on a group of 350 dwellers of the Malopolskie Province. In compiling empirical material structure indicators as well as nonparametric chi-square test (χ2) were applied. On the basis of the conducted analysis it might be ascertained that the sector of cooperative banks in Poland is undertaking various actions in nature conservation. The initiatives are connected mainly with internal banks economy and offering banks products which enable to finance environmental initiatives. The highest recognition degree of the activities undertaken by cooperative banks within nature conservation was represented by bank-conscious people as well as villagers.