PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 570 |

Tytuł artykułu

Czynniki wyboru win i preferencje polskich konsumentów

Warianty tytułu

EN
Factors of wine selection and preferences of Polish consumer

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem pracy było poznanie preferencji polskich konsumentów na rynku wina. Przeprowadzono badania ankietowe wśród 500 osób spożywających wina, poprzedzony sondażem wśród 30 klientów specjalistycznego sklepu z winami. Na podstawie wyników badań stwierdzono, że respondenci spożywali wino kilka razy w miesiącu. Najczęściej kupowali wina w supermarketach i hipermarketach. Wśród win zwykle wybierali czerwone i półsłodkie, w cenie 21–40 zł. Przy zakupie wina zwracali głównie uwagę na walory smakowe, jakość i cenę, a w dalszej kolejności na przyzwyczajenia i nawyki, wygląd opakowania, regiony winiarskie, markę i informacje na opakowaniu. Wina najczęściej pili przy okazji takich okoliczności, jak: spotkania towarzyskie, uroczystości rodzinne, święta, ale również i bez okazji. Około 80% badanych chciałoby też rozszerzyć swoją wiedzę na temat wina. Tylko nieznaczna grupa badanych zna zasady serwowania wina i je stosuje.
EN
The aim of this study was to know the preferences of Polish consumers in the wine market. The study was conducted among 500 persons who consumed wine, preceded by a survey among 30 customers of specialist wine shop. Based on the results it was found that respondents consumed the wine several times a month. The respondents most often bought wine in supermarkets and hypermarkets. Among the wines they usually chose red and semi-sweet, at a price level of 21–40 zl. Purchasing the wine consumers mostly pay attention to: taste, quality and price, and the next: habits, appearance of packaging, wine regions, brand and labeling. They usually drank wine on the occasion such as: parties, family celebrations, holidays, but also without occasion. Approximately 80% of respondents would like also to extend their knowledge of the wine. Only small group of respondents is familiar with the rules of serving wine and used them.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

570

Opis fizyczny

s.31-44,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Zakład Technologii Gastronomicznej, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-787 Warszawa
  • Koło Naukowe Żywności i Żywienia, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-787 Warszawa
  • Koło Naukowe Żywności i Żywienia, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-787 Warszawa
autor
  • Koło Naukowe Żywności i Żywienia, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-787 Warszawa

Bibliografia

  • BARREIRO-HURLÉ J., COLOMBO S., CANTOS-VILLAR E. 2008. Is there a market for functional wines? Consumer preferences and willingness to pay for resveratrol-enriched red wine. Food Quality and Preference 19 (4): 360–371.
  • CZARNIECKA-SKUBINA E. 2008. Obsługa konsumenta w gastronomii i cateringu. Wydaw. SGGW, Warszawa.
  • CZECH A., MALIK A. 2012. Content of Bioactive compounds in semi-dry red wine. Journal of Elementology 2: 191–200.
  • CZECH A., MALIK A., PITUCHA I., WOŹNICA A. 2009. Porównanie zawartości związków bioaktywnych w winach czerwonych pochodzących z różnych krajów europejskich. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 4 (65): 142–148.
  • GAWLIK M., BIALIK J. 1998. Wartości zdrowotne substancji zawartych w winach. Bromat. Chem. Toksykol. 4: 419–424.
  • HURT & DETAL 2011, 60, luty.
  • KINDERSLEY D. 2005. Wina świata. Wydawnictwo Hachette Livre Polska Sp. z o.o., Warszawa.
  • KOPEĆ A., PIĄTKOWSKA E., LESZCZYŃSKA T., BIEŻANOWSKA-KOPEĆ R. 2011. Prozdrowotne właściwości resweratrolu. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 5 (78): 5–15.
  • LOCKSHIN L., JARVIS W., d’HAUTEVILLE F., PERROUTY J.-P. 2006. Using simulations from discrete choice experiments to measure consumer sensitivity to brand, region, price, and awards in wine choice. Food Quality and Preference 17 (3–4): 166–178.
  • LOCKSHIN L., MUELLER S., LOUVIERE J., FRANCIS L., OSIDACZ P. 2009. Development of a new method to measure how consumers choose wine. The Australian and New Zealand Wine Industry Journal 24 (2): 35–40.
  • MAĆKIW E. 2003. Wybrane składniki wina a ich znaczenie prozdrowotne. Żyw. Człow. Met. 3/4: 1088–1096.
  • MAJCHRZAK-LEPCZYK J. 2008. Zachowania nabywcze konsumentów wina w Polsce w świetle badań. Świat Marketingu. Czasopismo internetowe, czerwiec.
  • MALIK A., CZECH A. 2005. Związki bioaktywne w wybranych winach czerwonych. Żyw. Człow. Met. Supl. 1, cz. II: 1076–1081.
  • MTIMET N., ALBISU L.M. 2006. Spanish wine consumer behavior. A choice experiment approach. Agribusiness 22 (3): 343–362.
  • MUELLER S., SZOLNOKI G. 2010. The relative influence of packaging, labeling, branding and sensory attributes on liking and purchase intent: consumers differ in their responsiveness. Food Quality and Preference 21: 774–783.
  • MUELLER S., LOCKSHIN L., SALTMAN Y., BLANFORD J. 2010. Message on a bottle: The relative influence of wine back label information on wine choice. Food Quality and Preference 21: 22–32.
  • ORTH U.R., KRŠKA P. 2002. Quality signals in wine marketing: the role of exhibition awards. International Food and Agribusiness Management Review 4: 385–397.
  • RENAULD S., DE LORGERIL M. 1992. Wine, alcohol, platelets and French Paradox for coronary heart disease. Lancet 339: 1523–1526.
  • Rynek wewnętrzny w 2009 roku, 2010. GUS, Warszawa.
  • Rynki alkoholowe, listopad-grudzień 2010. Nielsen, badanie panelu handlu detalicznego lipiec sierpień 2008/2009/2010.
  • SZAJDEK A., BOROWSKA J. 2004. Właściwości przeciwutleniające żywności pochodzenia roślinnego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 4 (41): 5–28.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-620904f8-4d72-4c8c-9051-091944520cd1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.