PL
Istnieje wiele metod waloryzacji krajobrazu (Antolak i Młynarczyk 2013) ukazujących ocenę wartości obszaru m.in. pod względem przydatności i predyspozycji terenu do określonych funkcji czy stopnia atrakcyjności wizualnej. Metody opierają się głównie na eksperckim doświadczeniu osoby oceniającej krajobraz „obiektywnie”. Koncepcję projektową kąpieliska miejskiego przy jeziorze Czos w Mrągowie opracowano w oparciu o wybrane metody badawcze. Zastosowano metodę krzywej wrażeń Wejcherta oraz przeprowadzono pilotażowe badania angażujące w proces projektowy wizualnych użytkowników przestrzeni. Zastosowane metody waloryzacji krajobrazu pozwoliły na graficzną prezentację doznań i wrażeń osób użytkujących teren i pomogły w sformułowaniu wytycznych projektowych
EN
There are many methods of valorisation of the landscape (Antolak i Młynarczyk 2013) showing the value of the area, among others in terms of suitability and predisposition of the area to act as specific functions or degree of visual attractiveness. The methods are based primarily on the expert experience of the landscape “objective” valuation. The design concept of the public beach at Czos Lake in Mragowo was based on selected research methods. Wejchert’s impression curve method was used and pilot studies involving the design process of visual space users were conducted. The applied methods of landscape valorisation allowed to graphically present the experiences and impressions of people using the land and helped in formulating the design guidelines