Starzenie się społeczeństwa krajów rozwiniętych wymaga zmian jakościowych produktów spożywczych przeznaczonych dla takiej grupy odbiorców. Starsi konsumenci poszukują artykułów dosto-sowanych do ich potrzeb zdrowotnych i możliwości manualnych. Produkcja nowych wyrobów dla seniorów może przyczynić się do rozwoju nowego sektora rynku żywnościowego.
EN
The aging population of developed countries requires qualitative changes of food products intended for such customers. Older consumers are looking for products adapted to their health needs and manual possibilities. The production of new products for the elderly can become an opportunity for development of the food industry.
[1] Fillion L., Kilcast D.: 2001. Food texture and heating difficultés in elderly. Food Ind. J. 4 (1)27-33.
[2] Główny Urząd Statystyczny. 2012. Prognoza ludności dla Polski na lata 2010-2035, Warszawa.
[3] Hensel K.: 2012. Developing foods for an aging population. Food Technology. 12.12. 23-30.
[4] Kremer S., Bult J., Mojet J.: 2007. Food perceptron with age and relationship to pleasantness. Chem. Senses 32 (6) 591-602.
[5] Kremer S., Mojet J., Kroeze H.: 2005. Perception of texture and flavor in soups by elderly and young subjects. Journal ofTexture Studies 36,255-272.
[6] Leatherhead Food Research. 2012. An ageing population - trends & opportunities for the food industry. LFR, Surrey, UK. www.leatherheadfood.com/ageing-populatlon.
[7] Mojet J., Chris-Hazelhof E., Heldema J.: 2005.Teste perceptron with age: pleasantness and its relationships with threshold sensitivity. Food Quality and Preference. 16,413-423.
[8] Nielsen Co. & Boom Agers. 2012. Introducing boomers: marketing's most valuable generation. Nielsen Co. New York, www.nielsen.com.
[9] Perishables Group (Nielsen Co.): 2009. Feeding an aging population. AMI Worldwide Food Expo, Chicago, Oct. 28-31.