PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 13 | 2 |
Tytuł artykułu

Żywność genetycznie zmodyfikowana w ocenie polskich konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Genetically modified food in polish consumers' opinions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Badanie ankietowe zrealizowano we wrześniu 2008 roku w grupie 1002 konsumentów. Podjęto w nim próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie dotyczące gotowości Polaków do spożywania żywności genetycznie zmodyfikowanej z uwzględnieniem jej znajomości oraz roli wybranych poglądów w warunkowaniu przyszłych zachowań. Żywność genetycznie zmodyfikowana była znana dla około połowy badanych, ale w grupie tej ponad połowa osób jej nie spożywała. Odnotowano niskie zainteresowanie konsumpcją żywności GM, tylko 1/5 badanych zadeklarowała zamiar jej spożywania w ciągu najbliższych 3 miesięcy, a w grupie tej relatywnie największy odsetek stanowiły osoby spożywające tę żywność. Wykazano pozytywną zależność o dużej sile między deklarowaną postawą względem żywności GM oraz postrzeganiem korzyści wynikających z jej spożywania, a o nieco mniejszej sile z odczuwaniem ryzyka.
EN
The survey was conducted in September 2008 among 1002 consumers who constituted a representative population of Polish consumers. An attempt was made to find answers to the ąuestion if Poles are ready to eat genetically modifiedfood. The familiarity with GM food and the beliefs on GM food were taken into account when determinants of consumers ’ intention to eat it were analyzed. Genetically modifiedfood has been familiar to about a half of the respondents. However, over a half of those did not consume it at all. There was observed a low interest in future consumption of GM food, only onefifth of the population declared their intention to consume it over the next 3 months. Within the group who intend to eat GM food relatively biggest percentage constituted those who consumed already GM food. It has been shown a positive slightly strong correlation between the declared attitude and the perception of GM food benefits, and slightly weaker correlation with the perception of risk.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
13
Numer
2
Opis fizyczny
s.143-148,rys.,tab.,bibliogr.
Bibliografia
  • Cook A.J., Kerr G.N., Moore K. 2002: Attitudes and intentions towards purchasing GM food. Journal of Economic Psychology, 23, 557-572.
  • Costa-Font M., Mossialos E. 2005: “Ambiwalent” individual preferences towards biotechnology in The European union: products or processes? Journal of Risk research, 8(4), 341-354.
  • Costa-Font M., Mossialos E. 2007: Are perceptions of “risk” and “benefi ts” of genetically modifi ed food (in)dependent? Food Quality and Preference, 18, 173-182.
  • Costa-Font M., Gil J.M., Trail W.B. 2008: Consumer acceptance, valuation of and attitudes towards genetically modifi ed food: Review and implications for food policy. Food Policy, 33, 99-111.
  • De Jonge J., van Trijp H., Renes R.J., Frewer L. 2007: Understanding consumer confi dence in safety of food: Its two-dimensional structure and determinants. Risk Analysis, 27(3), 729-740.
  • De Liver Y., van der Pligt J., Wigboldus D. 2005: Unpacking attitudes towards genetically modifi ed food. Appetite, 45, 242-249.
  • Finucane M., Alhakami A., Slovic P., Johnson S. 2000: The effect heuristic in judgments of risks and benefi ts. Journal of Behavioural Decision Making, 13, 1-17.
  • Fischer A.R.H., De Vries P.W. 2008: Everyday behavior and everyday risk: An exploration how people respond to frequently encountered risks. Health Risk and Society, 10(4), 385-397.
  • Fischer A.R.H., Frewer L.J. 2009: Consumer familiarity with foods and the perception of risks and benefi ts. Food Quality and Preference, 22, 576-585.
  • Frewer L. 2003: Societal issues and public attitudes towards genetically modifi ed foods. Trends in Food Science & Technology, 14, 319-332.
  • Gaskell G., Allum N., Bauer M., Durant J., Allansdottir A., Bonfadelli H. 2000: Biotechnology and the European public. Nature Biotechnology, 18, 935-938.
  • Gaskell G., Alum N., Wagner W., Kronberger N., Torgensen H., Hampel J., Bardes J. 2004: GM foods and the misperception of risk perception. Risk Analysis, 24, 185-194.
  • Jeżewska-Zychowicz M., Babicz-Zielińska E., Laskowski W. 2009: Konsument na rynku nowej żywności. Wybrane uwarunkowania spożycia. Wyd. SGGW, Warszawa.
  • Koivisto-Hursti U.K., Magnusson M.K. 2003: Consumer perceptions of genetically modifi ed and organics foods. What kind of knowledge matters? Appetite, 41, 207-209.
  • Rozin P., Spranca M., Krieger Z., Neuhaus R., Surillo D., Swerdlin A., et al. 2004: Preference for natural: Instrumental and ideational/moral motivations, and the contrast between food and medicines. Appetite, 43(2), 147-154.
  • Genetycznie modyfi kowane organizmy: Kto ma rację? 2001: Raport Instytutu na Rzecz Ekorozwoju. [www.ine-isd. org.pl], 7.08.2007.
  • Saher M., Lindeman M., Koivisto Hursti U.K. 2006: Attitudes towards genetically modifi ed and organic foods. Appetite, 46, 324-331.
  • Schenk M.F., Fischer A.R.H., Frewer L.J., Gilissen L.J., Jacobsen E., Smulders M.J.M. 2008: Attitude towards GM applications for prevention of hay fever and food allergy by allergic patients and non-patients. Health Risk and Society, 10(3), 263-282.
  • Siegrist M., Stampfl i N., Kastenholz H., Keller C. 2008: Perceived risks and perceived benefi ts of different nanotechnology foods and nanotechnology food packing. Appetite, 51(2), 283-290.
  • Trewavas A. 1999: Much food, many problems. Nature, 402, 231-232.
  • Verbeke W., Sioen I., Pieniak Z., Van Camp J., De Henauw S. 2005: Consumer perception versus scientific evidence about health benefi ts and safety risks from fi sh consumption. Public Health Nutrition, 8(4), 422-429.
  • Verbeke W., Vanhonacker F., Frewer L.J., Sioen I., De Henauw S., Van Camp J. 2008: Communicating risks and benefi ts from fi sh consumption: Impact on Belgian consumers’ perception and intention to eat fi sh. RiskAnalysis, 28(4), 951-967.
  • Vilella-Vila M., Costa-Font J., Mossialos E. 2005: Consumers involvement and acceptance of biotechnology in the European Union: a specifi c focus on Spain and the UK. International Journal of Consumer Studies, 29, 18-118.
Uwagi
PL
Rekord w opracowaniu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-4e28082f-ad4f-4fcb-96a0-09c85bf93317
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.