PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 04[34] |
Tytuł artykułu

Impact of "grening" the Common Agricultural Policy on sustainability of European agriculture: from perspective of the Baltic Sea countries

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Wpływ "zazielenienia" wspólnej polityki rolnej na zrównoważenie europejskiego rolnictwa: z perspektywy krajów bałtyckich
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper examines the potential impact of the EU Common Agricultural Policy (CAP) decision - for the budget perspective 2014-2020 - known as ‘greening of the CAP’ which aims to improve the environmental performance of agriculture and hence, its sustainability. The reform established environmental measures that European farmers need to introduce in order to receive direct payments under the CAP. Using the well- established CAPRI model with its new extension by regional Computable General Equilibrium models, the economic and environmental consequences of the reform on agriculture are estimated. The calculations are carried out for the countries which signed so called Baltic Sea Action Plan (BSAP) - an ambitious programme to restore the good eco- logical status of the Baltic marine environment by 2021. The results are presented in form of agricultural, economic and environmental effects of the reform against a baseline sce- nario for 2020 in the analysed countries. They indicate that “grening” causes a decline in the area of the main crops, increase crop prices and slightly intensified production on the remaining areas. Farm income would increase, but due to the low intensity of agriculture in the Baltic countries this increase would be rather limited.
PL
Artykuł analizuje potencjalny wpływ reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) Unii Europejskiej wprowadzonej w perspektywie budżetowej 2014-2020 w wybranym aspekcie noszącym nazwę „zazielenienie WPR”. Jego celem jest poprawa oddziaływania rolnictwa na środowisko i jednocześnie zapewnienie jemu zrównoważonego rozwoju. Reforma wprowadza nowe wymogi pro-środowiskowe, które europejscy rolnicy muszą spełniać, aby otrzymywać płatności bezpośrednie w ramach I filara WPR. Posługując się znanym modelem CAPRI wraz z jego nowym rozszerzeniem o regionalne modele równowagi ogólnej, zostały policzone potencjalne konsekwencje ekonomiczne i środowiskowe tejże reformy dla rolnictwa. Obliczenia zostały przeprowadzane dla wybranych krajów, które podpisały tzw. Bałtycki Plan Działania Komisji Helsińskiej (BSAP), tj. ambitny program mający na celu przywrócenie dobrego stanu środowiska morskiego Bałtyku do 2021 roku. Przeprowadzona analiza kontrfaktualna dotyczyła potencjalnego wpływu tej reformy dla rolnictwa w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym w porównaniu ze scenariuszem bazowym do 2020 roku. Wyniki wskazują na to, że „zazielenienie” spowoduje spadek powierzchni głównych upraw, wzrost ich cen oraz nieznaczną intensyfikację produkcji na pozostałych obszarach. Dochody będą rosnąć, ale z powodu niskiej intensywności rolnictwa w krajach bałtyckich wzrost ten będzie raczej ograniczony.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Numer
Opis fizyczny
p.191-212,fig.,ref.
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Nowoursynowska 166, 02-787 Warsaw, Poland
  • Polish Academy of Science
autor
  • University of Bonn, Bonn, Germany
Bibliografia
  • Andersen H.E., Farkas C., Abramenkoe K., Lagzdinse A., Thodsen H., Smitiene A., Ennet P., Smedberg E., et al. 2013 a. Catchment functioning along gradients in climate and anthropogenic pressure in the Baltic Sea drainage basin. RECOCA Final_Report.
  • Andersen H.E., Stalnacke P., Blicher-Mathiesen G., Thodsen H., Smedberg E., Humborg C., Morth C.M., 2013 b. Nitrogen retention in river basins in the Baltic Sea drainage basin (unpublished paper).
  • Britz W., 2008. Automated model linkages: the example of CAPRI. Agrarwirtschaft 57, Heft 8, 363-367.
  • Britz W., Witzke P., 2012. CAPRI model documentation 2012. http://www.capri-model.org/docs/ capri_documentation.pdf [access: 4.09.2014].
  • Britz W., Hertel T.W., 2011. Impacts of EU biofuels directives on global markets and EU environmental quality: An integrated PE, global CGE analysis. Agric. Ecosyst. Environ. 142 (1-2), 102-109.
  • Capros P., Mantzos L., DeVita N., Tasios A., Kouvaritakis N., 2010. Trends to 2030 - update 2009. European Commission-Directorate General for Energy in collaboration with Climate Action DG and Mobility and Transport DG, August 2010. Office for official publications of the European Communities, Luxembourg.
  • Common Agricultural Policy towards 2020 Impact Assessment, Annex 3: Direct payments. 2011. Commission Staff Working Paper SEC(20H) 1153 final/2, DG Agriculture and Rural Devel- opment, Brussels.
  • Czekaj S., Majewski E., Wąs A., 2011. Koncepcja oszacowania skutków reform Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej (WPR) w perspektywie budżetowej 2014-2020. In: Dopłaty bezpośrednie i dotacje budżetowe a finanse oraz funkcjonowanie gospodarstw i przedsiębiorstw rolniczych, IERiGŻ-PIB, Warszawa.
  • Ferrer J.N., Kaditi E., 2008. The EU added value of agricultural expenditure - from market to multifunctionality - gathering criticism and success stories of the CAP. Report by Centre for European Policy Studies (CEPS), prepared for the European Parliament under the following contract number: IP/D/BUDG/CONT/FWF/2006-072/lot 3/C1/SC 3, Brussels.
  • Helming J.F.M., Terluin I.J., 2011. Scenarios for a CAP beyond 2013. Implications for EU27 agriculture and the cap budget. Werkdocument 267, LEI Wageningen.
  • House of Commons 2012. Greening the Common Agricultural Policy. First Report of Session 2012-2013, House of Commons Environment, Food and Rural Affairs Committee, London: The Stationery Office Limited.
  • Impact of “greening” of Common Agricultural Policy on Polish Farms. 2012. Ed. A. Wąs. IERiGZ, Warsaw.
  • Legal proposals for the CAP after 2013 - Agriculture and rural development. 2011. European Commission Proposal of 12 October 2011, Brussels.
  • Matthews A., 2011. Post-2013 EU Common Agricultural Policy, Trade and Development. A Review of Legislative Proposals. International Centre for Programme on Agricultural Trade and Sustainable Development (ICTSD), Issue Paper 39:17.
  • OECD/FAO 2011. OECD-FAO Agricultural Outlook 2011-2020. OECD Publishing and FAO. http://dx.doi.org/10.1787/agr_outlook-2011-en.
  • Regulation (EU) no 1307/2013 of the European Parliament and of the council of 17 December 2013 establishing rules for direct payments to farmers under support schemes within the framework of the common agricultural policy and repealing Council Regulation (EC) No 637/2008 and Council Regulation (EC) No 73/2009. 2013. Official Journal of the European Union, December 2013, Brussels.
  • Wulff F., Humborg C., Andersen H.E., Blicher-Mathiesen G., Czajkowski M., Elofsson K., Fonnesbech-Wulff A., Hasler B., Hong B., Jansons V., Morth C.-M., Smart J.C.R., Smedberg E., Stalnacke P., Swaney D.P., Thodsen H., Was A., Zylicz T., 2014. Reduction of Baltic Sea nutrient inputs and allocation of abatement costs within the Baltic Sea catchment. AMBIO 43, 11-25.
  • Westhoek H., Van Zeijts H., Witmer M., Van den Berg M., Overmars K., Van der Esch S., Van der Bilt W., 2012. Greening the CAP. An analysis of the effects of the European Commis- sion’s proposals for the Common Agricultural Policy 2014-2020. PBL Netherlands Environ- mental Assessment Agency.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-4c4fb4ea-6c0f-4fdc-9bb1-ac7cb0c2d4ea
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.