PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 13 | 2 |
Tytuł artykułu

The effect of manipulative, movement and preparatory sports games on correction of behavior disorders in integrated elementary school pupils with ADHD

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Wpływ manipulacyjnych, ruchowych i przygotowawczych gier sportowych na poprawę zachowania uczniów integracyjnej szkoły podstawowej cierpiących na ADHD
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Hyperactivity associated with lack of concentration poses a problem to teachers. This behavioral disorder, which affects school achievement, behavior and social relationships, requires specific educational approach. One of the possibilities of correcting such a disorder is through movement and physical activity, which is important not only for somatic development, but also for social development of children. At present, this issue is being discussed among experts in the field. The research was conducted in the school year 2012/2013. The sample consisted of 46 primary school teachers who taught at the first degree of elementary school. The teachers evaluated 123 integrated pupils aged 6 to 10. To assess behavioral disorders, we used Vanderbilt ADHD Diagnostic Teacher Rating Scale (VADTRS), a diagnostic tool used by teachers to identify children with ADHD. Arousing interest in physical activities, increasing their effectiveness and making these activities more esthetic had positive effect on children as shown by their interest in physical activities. The teachers confirmed improvement in relationships with peers (89.13%), following directions/rules (93.48%) and disrupting classes (86.96%). This study was supported by project VEGA 1/0769/13 “The Effectiveness of Specific Movement Reeducation Procedures on the Correction of Hyperkinetic Disorders of Prepubertal Children”.
PL
Nadpobudliwość, związana z ciągłym rozpraszaniem uwagi, jest główną przeszkodą w pracy szkolnej. Zaburzenie zachowania, które wpływa na wyniki w nauce, zachowanie oraz relacje społeczne ucznia, wymaga szczególnego podejścia w edukacji. Jedną z metod poprawiania zachowania jest ruch i aktywność fizyczna. Ruch jest ważny nie tylko dla prawidłowego rozwoju fizycznego, lecz także dla rozwoju społecznego dziecka. Obecnie stanowi to znany problem. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2012/2013. Grupa nauczycieli pierwszej klasy szkoły podstawowej w Preszowie składała się z 46 ankietowanych, którzy oceniali 123 integrowanych uczniów szkół podstawowych. Zastosowaliśmy skalę Vanderbilt ADHD Diagnostic Teacher Rating Scale, VADTRS – narzędzie przeznaczone dla nauczycieli do orientacyjnej oceny dzieci z podejrzeniem ADHD. Poprzez zwiększenie atrakcyjności, efektywności i estetyki aktywności ruchowej udało się nam pozytywnie wpłynąć na dzieci oraz ich akceptację takiej formy zajęć. Uzyskaliśmy korektę zaburzeń zachowania. Nauczyciele potwierdzili poprawę w stosunkach między rówieśnikami (89,13%), szacunku dla nauczycieli (93,48%) i rozpraszaniu uwagi w klasie (86,96%). Kwestie te poruszane są w ramach programu grantowego VEGA nr 1/0769/13 „Skuteczność specyficznych reedukacyjnych metod ruchowych w poprawie zaburzeń nadpobudliwości u dzieci w młodszym wieku szkolnym”.
Wydawca
-
Rocznik
Tom
13
Numer
2
Opis fizyczny
p.145-156,fig.,ref.
Twórcy
autor
  • Faculty of Sports, University of Presov, Presov, Slovakia
Bibliografia
  • [1] Barkley R.A. (2006): Attention deficit hyperactivity disorder: a handbook for diagnosis and treatment. Guilford Press. New York.
  • [2] Blahutkova M., Klenkova J., Zichova D. (2005): Psychomotor games. Masaryk University in Brno. Brno.
  • [3] Borova B., et al. (2000): Cvičení předškolních dětí a rodičů s dětmi. Česka asociace Sport pro všechny. Praha.
  • [4] Bukova A. (2002): Pohybová aktivita v spôsobe života vysokoškoláka. [in:] Pùlstoletí tělesné výchovy na vysokých školách. FTVS UK Praha. Praha, 162–167.
  • [5] Drtilkova I. (2007): Hyperaktívní ditě: Vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). Galen. Praha.
  • [6] Dubayova T., Chovanova E. (2013): Vanderbiltova posudzovacia škála – možnosť diagnostikovania žiaka s ADHD učiteľom a rodičom. Špecialny Pedagog: časopis pre špecialno-pedagogicku teoriu a prax, 59–62.
  • [7] Durkač P. Chovanova E. (2013): Outdoorové aktivity v edukácii. PU v Prešove, Fakulta športu. Prešov.
  • [8] Goetz M., Uhlikova P. (2009): ADHD poruch pozornosti s hyperaktivitou. Galen. Praha.
  • [9] Chovanova, E. (2005): Rozvoj motoriky mentálne postihnutých detí na hodinách telesnej výchovy v špeciálnych základných školách. [w:] Príprava učiteľov elementaristov a európsky multikultúrny priestor: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Prešov 22.–23.6.2005. Prešov, 183–188.
  • [10] Khyr, M. Porucha pozornosti a hyperaktivita. [online]. Available at: http://www.pppnj.adslink.cz/data/.../adhd.html [cit. 2.04.2013].
  • [11] Lenkova R. (2013): The rhythmic stimulation diagnostics capabilities for ten years old girls. Scientific Review of Physical Culture. AWF. Rzeszow, 56–61.
  • [12] Lenkova R. (2013): Vplyv pohybových aktivít s náplňou aerobik a cvičenia na fitloptách na životný štýl a zdravie vysokoškoláčok. [w:] Antropologickopsychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Univerzita Palackeho. Olomouc, 228–238.
  • [13] Majherova M. (2011): Edukačné modely zdravého životného štýlu na základných školách. [w:] Zborník Rekreačný šport, zdravie, kvalita života. UPJŠ Košice. Košice, 189–196.
  • [14] Mazal F. (2007): Hry a hraní pohledem ŠVP. Hanex. Olomouc.
  • [15] Nemec M. (2011): Axiological structure of the ethical principle of fair play in the sports environment. [w:] Fair play education in schools: a shared responsibility: the 16th European fair play congress. Czech Olympic Committee. Praha, 152–156.
  • [16] Nemec M. (2013): Determinanty akceptácie etického princípu fair play v telesnej výchove a športe. Šport a Rekreacia [elektronicky zdroj]: zbornik vedeckych prac. KTVŠ PF UKF. Nitra, 98–103.
  • [17] Paclt I. et al. (2007): Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Grada Publishing a.s. Praha.
  • [18] Riefova S. (1999): Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Portal. Praha.
  • [19] Rovny M., Zdeněk, D. (1982): Pohybové hry. SPN. Bratislava.
  • [20] Train A. (2001): Nejčastejší poruchy chování dětí. Portal. Praha.
  • [21] Wolraich M. et al. (2003): Vanderbilt ADHD Diagnostic Teacher Rating Scale (VADTRS), American Academy of Pediatrics and National Initiative for Children’s Healthcare Quality.
  • [22] Zelinkova O. (2009): Poruchy učení. Portal. Praha.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-49f23963-837a-4f77-813a-c3a4a77fc9bc
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.