PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 1(28) |

Tytuł artykułu

Turystyka gastronomiczna - fakty i mity

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Gastronomic tourism - facts and myths

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem pracy było przedstawienie turystyki gastronomicznej w Polsce, w tym faktów i mitów dotyczących tego segmentu turystyki. Zaprezentowano możliwości wykorzystania różnych jej form przez przewodników turystycznych w regionie. Oferta turystyki gastronomicznej w Polsce jest bogata i zróżnicowana (kuchnia regionalna i kuchnia międzynarodowa). Polską gastronomię cechuje tradycyjna gościnność, wysoka jakość usług w znacznym odestku obiektów oraz wykorzystanie polskich produktów żywnościowych. Mitem jest jednak dostępność informacji na jej temat dla potencjalnych odbiorców. Brakuje zwłaszcza ofert w języku obcym. Jest to prawdopodobnie związane z niedostateczną ilością środków finansowych przeznaczonych na promocję wśród turystów. Lokalni przewodnicy mogliby się włączyć w działania promocyjne swojego regionu, promując nie tylko zabytki i krajobraz, ale również regionalne kulinaria. Niezbędne wydają się szkolenia dla przewodników i przygotowanie w regionach ofert pakietów turystycznych z tego zakresu.
EN
The aim of the study was to present gastronomic tourism in Poland, including its facts and myths. The possibilities of using their various forms by tourist guides in the region were shown. The offer of gastronomic tourism in Poland is wide and varied (regional and international cuisine). The Polish catering industry is characterized by traditional hospitality, high quality of provided services in most catering establishments and the use of local food products. However, the myth is the availability of information about it for potential recipients. In particular, there are no offers in a foreign language. This is probably related to insufficient funds for the promotion of gastronomic tourism among tourists. Local guides should join the promotional activities of their region, by promoting not only monuments and landscape, but also regional cuisines. The training for guides and preparation of the tour package offers in this area seem indispensable.

Wydawca

-

Rocznik

Numer

Opis fizyczny

s.23-31,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa

Bibliografia

  • Cooper C., Hall C.M., 2008, Contemporary Tourism: An International Approach, Butterworth-Heinemann, Oxford, s. 65-67.
  • Czarniecka-Skubina E., 2015, Turystyka kulinarna jako forma turystyki kulturowej, [w:] Krakowiak B., Stasiak A. (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 25-41.
  • Czarniecka-Skubina E., 2017, Innowacje w sektorze turystycznym w zakresie żywienia, Nauki Inżynierskie i Technologie, nr 2(25), s. 20-34.
  • Duda-Seifert M., Drozdowska M., 2015, Kulinarne produkty turystyczne Polski – analiza przestrzenna i ocena dynamiki rozwoju, [w:] Krakowiak B., Stasiak A. (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, s. 151-172.
  • Głuchowski A., Rasińska E., Czarniecka-Skubina E., 2017, Rynek usług gastronomicznych w Polsce na przykładzie Warszawy, Handel Wewnętrzny, 63, nr 4(369), t. II, s. 118-133.
  • Gołembski G., 2009, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gontera H., 2014, Program rozwoju promocji turystyki gastronomicznej i szlaków kulinarnych w Polsce, POT.
  • Jones P., Shears P., Hillier D., Comfort D., Lowell J., 2003, Return to traditional values? A case study of slow food, British Food Journal, 105, no. 4/5, s. 297-304.
  • Kivela J., Crotts J.C., 2006, Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination, Journal of Hospitality & Tourism Research, 30, no. 3, s. 354-377.
  • Kowalczyk A., 2001, Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kowalczyk A., 2008, Współczesna turystyka kulturowa: między tradycją a nowoczesnością, [w:] Kowalczyk A. (red.), Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne, Geografia Turyzmu, t. 1, s. 9-57.
  • López-Guzmán T., Sánchez-Cañizares S., 2012, Culinary tourism in Cordoba (Spain), British Food Journal, 114, no. 2, s. 168-179.
  • Lopez-Guzmán T., Di-Clemente E., Hernández-Mogollón J.M., 2014, Culinary tourists in the Spanish region of Extremadura, Spain, Wine Economics and Policy, no. 3(1), s. 10-18.
  • Michota-Katulska E., 2006, Kuchnia regionalna – konkurencyjny produkt turystyczny regionu, [w:] Dudkiewicz D., Midura F., Wysocka E. (red.), Turystyka i rekreacja jako czynnik podnoszenia atrakcyjności i konkurencyjności regionu, WSE, Warszawa.
  • Ołubiec-Opatowska E., Pielak M., Czarniecka-Skubina E., Głuchowski A., 2018, Oferta gastronomiczna w turystyce na przykładzie polskich obiektów noclegowych, Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, seria: Turystyka, 60(3), s. 45-58.
  • Orłowski D., Woźniczko M., 2016, Turystyka kulinarna, czyli odkrywanie polskich smaków, Magazyn Informacyjny Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, Smak i Tradycja, nr 20 (marzec–kwiecień).
  • Ozimek I., Szlachciuk J., Dobkowska A., Przeździecka-Czyżewska N., 2017, Promocja szlaków kulinarnych w Polsce w świetle badań ankietowych, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 39, nr 3, s. 65-75.
  • Raport, Rynek hotelarski w Polsce, 2016, Skąd przyjeżdża, ile wydaje i gdzie śpi cudzoziemiec w Polsce, Świat Hoteli, Wydanie specjalne, s. 32-34.
  • Sieczko A., 2007, Produkty i potrawy tradycyjne i regionalne jako czynnik rozszerzający ofertę gospodarstw agroturystycznych, [w:] Sikorska-Wolak I. (red.), Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Sims R., 2010, Putting place on the menu: The negotiation of locality in UK food tourism, from production to consumption, Journal of Rural Studies, 26, no. 2, s. 105-115.
  • Tomczyk-Miczka E., 2017, Turystyka kulinarna – strawa dla ducha i ciała. Turystyczne sacrum i profanum, Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 54, nr 3, s. 90-97.
  • World Food Travel Association, 2015, http://worldfoodtravel.org (12.09.2018).
  • Woźniczko M., Orłowski D., 2010, Etnografia i jej znaczenie w kształtowaniu współczesnej turystyki kulinarnej w Polsce, [w:] Orłowski D., Puchnarewicz E. (red.), Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce, WSTiJO, Warszawa, s. 163-180.
  • Woźniczko M., Orłowski D., 2011, Szlaki kulinarne komponentem wiejskiego produktu turystycznego, [w:] Jastrzębski C., Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. Prof. Edwarda Lipińskiego: Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej, Kielce.
  • Woźniczko M., Orłowski D., 2014, Funkcjonowanie szlaków kulinarnych na Mazowszu, [w:] Dominik P. (red.), Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu Mazowsze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 133-150.
  • Wróbel A.A., 2011, Turystyka kulinarna, czyli produkt tradycyjny i regionalny a instrumenty prawne, [w:] Włodarczyk B., Kultura i turystyka – wspólna droga, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-4875c726-a0a2-4b24-8207-c2ddf14d566f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.