PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 2[40] |

Tytuł artykułu

The importance of bank's reputation in the selection of banking products in the opinion of Middle Pomeranian farmers

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Znaczenie reputacji banku przy wyborze produktów bankowych w opinii rolników Pomorza Środkowego

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Farmers, when choosing a bank whose services they want to use, are guided by various factors. The purpose of the research conducted was to select the most essential factors that determine the choice of a bank and an identification of connections between opinions on a bank (its reputation) and the selected features that characterize farmers from the Middle Pomeranian region. The primary data obtained in the course of the empirical field research conducted and a multidimensional correspondence analysis were used in the realization of the objective accepted. The following constituted the set of operands: the status and acreage of the farm, the type and the value of production, sex, age and education of the person in charge of the farm. As is evident from the research conducted, the opinion on a bank (its reputation) was the most essential determinant indicated in the selection of banks by farmers. The analysis demonstrated among others that those farmers polled who think that the opinion on the bank constitutes an important cause in the selection of banking products and services are in aged below 45, they possess secondary agricultural education and run farms with plant and animal production.
PL
Rolnicy, dokonując wyboru banku, z usług którego chcą korzystać, kierują się różnego rodzaju czynnikami. Celem przeprowadzonego badania był wybór najistotniejszych czynników determinujących wybór banku oraz identyfikacja powiązań między opinią o banku (jego reputacją) a wybranymi cechami charakteryzującymi rolników z regionu Pomorza Środkowego. Do realizacji podjętego celu wykorzystano dane pierwotne pozyskane w toku przeprowadzonych terenowych badań empirycznych oraz wielowymiarową analizę korespondencji. Zestaw zmiennych niezależnych stanowiły: status oraz powierzchnia gospodarstwa rolnego, rodzaj i wartość produkcji, płeć, wiek oraz wykształcenie kierującego. Jak wynika z przeprowadzonych badań, najistotniejszą wskazywaną determinantą wyboru banku przez rolników była opinia o banku (jego reputacja). Analiza wykazała między innymi, że ankietowani rolnicy, którzy uważają, że opinia o banku jest ważnym czynnikiem przy wyborze produktów i usług bankowych, są w wieku poniżej 45 lat, mają wykształcenie średnie rolnicze i prowadzą gospodarstwa z produkcją roślinną lub zwierzęcą.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Numer

Opis fizyczny

p.399-406,fig.,ref

Twórcy

autor
  • Koszalin University of Technology, Kwiatkowskiego 6E, 75-343 Koszalin, Poland

Bibliografia

  • Alessandrini, P., Presbitero, A. F., Zazzaro, A. (2009). Global Banking and Local Markets: A National Perspective. Camb. J. Reg. Econ. Soc., 2, 2, 173–192.
  • Greenacre, M. (1984). Theory and applications of correspondence analysis. London: Academic Press.
  • Greenacre, M. (1992). Correspondence analysis in medical research. Stat. Method. Med. Res., 1, 97–117.
  • Kata, R. (2003). Rola banków spółdzielczych w finansowaniu rolnictwa regionu podkarpackiego. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. Wyd. Oświatowe FOSZE.
  • Kata, R. (2010). Korzystanie przez rolników i przedsiębiorców wiejskich z usług bankowych – analiza preferencji i ograniczeń. Zag. Ekon. Roln., 1(322), 143–162.
  • Kata, R. (2011). Korzystanie z usług bankowych przez rolników indywidualnych w Polsce. J. Agribus. Rural Dev., 4 (22), 87–99.
  • Machowska-Szewczyk, M., Sompolska-Rzechuła, A. (2012). Wielowymiarowa analiza zgodności wyników badania ankietowego. Wiad. Stat., 4, 1–16.
  • Malina, A. (2004). Wielowymiarowa analiza przestrzennego zróżnicowania struktury gospodarki Polski według województw. Kraków: Wyd. AE w Krakowie.
  • Neville, B. A., Bell, S. J., Mengüç, B. (2005). Corporate reputation, stakeholders and the social performance – financial performance relationship. Eur. J. Market., 39, 9/10, 1184–1198.
  • Panek, T. (2009). Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie: Warszawa.
  • Paxford, B. (2010). Ryzyko reputacyjne. Bank, 12, 30–31.
  • Rosa, A. (2014). Rolnicy Pomorza Środkowego na rynku usług bankowych. W: D. Zawadzka, J. Sobiech (Eds.), Wzrost i alokacja aktywów finansowych i rzeczowych rolników (przedsiębiorstw rolniczych i gospodarstw domowych) Pomorza Środkowego (p. 229–260). Wyd. Politechniki Koszalińskiej: Koszalin.
  • Saxton, M. K. (1998). Where do Reputations Come From? Corp. Reput. Rev., 1, 4, 393–399.
  • Stanimir, A. (2005). Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych. Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu.
  • Stanisz, A. (2015). Co można wycisnąć z tych danych? Retrieved Nov 10th 2015 from: http://www.statsoft.pl
  • Ward, J. H. (1963). Hierarchical grouping to optimize an objective function. J. Am. Stat. Assoc., 58, 301, 236–244.
  • Zając, S. (2010). Banki spółdzielcze i ich rola w wielofunkcyjnym rozwoju obszarów wiejskich. W: M. Ruda (Ed.), Uczelnia dla gospodarki – gospodarka dla uczelni (p. 15– 20). Krosno: Wyd. PWSZ w Krośnie.
  • Zawadzka, D. (2008). Pomorze Środkowe – społeczeństwo, wieś, gospodarka. Wybrane problemy. Koszalin: Wyd. PTE.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-416dc97d-4c14-4bad-9b14-591c23e863b1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.