PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 14 | 2 |

Tytuł artykułu

Georadarowa ocena konstrukcji nasypów drogowych

Warianty tytułu

EN
GPR estimation of road embankments construction

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W pracy podjęto próbę zastosowania georadaru do badań nasypów drogowych dla wybranego fragmentu autostrady A4 w rejonie Łańcuta. Celem wzmocnienia słabonośnego podłoża gruntowego pod autostradą zastosowano warstwy zagęszczonego tłucznia, określanego w normach branżowych jako „materac”. Projekt budowlany obejmował założenia techniczne dotyczące położenie 50-centymetrowej warstwy podbudowy z tłucznia. Na etapie terenowej realizacji projektu, tłuczeń był wgniatany w grunt rodzimy. W konsekwencji niekorzystne warunki geotechniczne spowodowały zwiększone jego zużycie o około 30%, co spowodowało wzrost kosztów budowy fragmentu autostrady. Na materacu z tłucznia ułożono warstwę nasypu o miąższości od 1,0 do 3,0 m. Weryfikacja zwiększonych kosztów budowy wymagała inwentaryzacji wybranych zakresów powierzchniowych „materaca”. Prezentowane w pracy badania dotyczą określenia parametrów podłoża gruntowego pozwalających na pomiary konstrukcji nasypów drogowych z zastosowaniem aparatury georadarowej. Prace badawcze wykonano na odcinku autostrady A4. Dotyczyły pomiaru grubości warstwy tłucznia wzmacniającej podłoże rodzime.
EN
The aim of this study was to determine the ground conditions, which were the basis to determine the thickness of the “mattress” using ground penetrating radar. Project of constructed A4 motorway sector in the area of Łańcut, included technical assumptions, concerning laying of 50 centimeter layer of a broken stone “mattress”, to strengthen the foundation of the road embankment. At the stage of field implementation of the project, the broken stone was driven into the subsoil. As a result, unfavorable geotechnical conditions resulted in increased consumption of crushed stone by about 30%. Thus, an increase in the cost of highway construction occured. On the broken stone “mattress”, a layer of embankment of thickness from 1.0 to 3.0 m was laid. Verification of the increased cost of construction, required a survey of selected area ranges of “mattress”, of increased thickness.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

14

Numer

2

Opis fizyczny

s.17-24,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Geodezji Rolnej, Katastru i Fotogrametrii, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, ul.Balicka 253a, 30-198 Kraków
autor
  • Zakład Badań Nieniszczących w Krakowie, ul.Pod Strzechą 19, 31-352 Kraków
autor
  • Zakład Geodezji i Geologii Inżynierskiej, Politechnika Krakowska, ul.Warszawska 24, 31-155 Kraków

Bibliografia

  • Bacior, S. (2010). The impact of motorway section under construction between the towns of Borek Mały and Boreczek on arable land. Infrastr. Ecol. Rural Areas, 3, 5–15.
  • Fajklewicz, Z. (red.) (1972). Zarys geofizyki stosowanej. Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa.
  • Karczewski, J., Ziętek, J. (1996). Zastosowanie metody GPR do badania skażeń gruntu węglowodorami. Nafta i Gaz, 5.
  • Marcak, H., Karczewski, J., Ziętek, J. (1996). Analiza możliwości wykorzystania metod georadarowych do określania zmian ekologicznych w ośrodku geologicznym. Techn. Poszuk. Geol., 2.
  • Nawrocki, W., Piasek, Z. (2006). Metody falowe lokalizacji infrastruktury i obiektów podziemnych. Teorie, badania symulowane i eksperymentalne. Monografia 328, Ser. Inżynieria Środowiska, Politechnika Krakowska, Kraków.
  • Ulriksen, P. (1982). Application of impulse radar to civil engineering. Department of Engineering Geology, Lund.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-3e2ca4f1-9b15-4ede-a8b8-d1601708fc13
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.