PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 4/2 |

Tytuł artykułu

Problematyka modernizacji budowli regulacyjnych na granicznym odcinku dolnej Odry

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Issues related to the modernisation of river regulation structures on the border section of the lower Odra river

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Problematyka ta dotyczy odcinka dolnej Odry o długości około 110 km oraz jeziora Dąbie. Została ona podjęta wspólnie przez dwa państwa graniczne. Głównym celem modernizacji jest poprawa warunków żeglugowych na całej Odrze granicznej. Ma ona zapewnić uzyskanie minimalnych głębokości rzędu 1,8 m, przy minimalnych przepływach gwarantowanych w Odrze wynoszących 228 m3·s-1 na odcinku ujście Warty – Widuchowa i 151 m3·s-1 na odcinku ujście Nysy Łużyckiej – ujście Warty. Istotnym celem jest również poprawienie skuteczności pracy lodołamaczy i tym samym zmniejszenie zagrożeń powodowanych przez zatory lodowe. Koryto Odry zostało uregulowane w 1. połowie XIX wieku systemem ostróg rozmieszczonych na obu brzegach rzeki. Zabudowa regulacyjna nie spowodowała oczekiwanej stabilizacji koryta i uzyskania odpowiednich głębokości żeglugowych. W latach 1924-1941 rozpoczęto korektę regulacji rzeki za pomocą ostróg na tzw. mała wodę, której nie dokończono. Większość budowli regulacyjnych znajduje się dziś w złym stanie technicznym. Uszkodzone są w różnym stopniu korony, głowice i korpusy budowli, a między ostrogami występują często wyboje erozyjne. W ramach modernizacji przewidziano wprowadzenie mieszanego systemu regulacji. Zasadą jest budowa opasek brzegowych i tam podłużnych wraz z poprzeczkami na łukach wklęsłych i w przejściach między łukami, natomiast tam poprzecznych (ostróg) po stronie brzegu wypukłego. Przyjęto również zasadę wykorzystania tych budowli istniejących, które są w dobrym stanie. Dobrym przykładem słuszności stosowania tego rozwiązania opartego na koncepcji Wierzbickiego jest odcinek Odry w rejonie miasta Cedynia (km 666,3– –669,45). W latach 1999–2003 wykonano tam modernizację trasy regulacyjnej w systemie mieszanym. Spowodowało to korzystne zmiany hydrauliczne na tym odcinku koryta rzeki, m.in. zniknęły przemiały limitujące głębokości tranzytowe. Autorzy przewidują określenie właściwej trasy regulacyjnej z zastosowaniem modeli fizycznych. Prace te będą podjęte wspólnie z badaczami niemieckimi.
EN
These issues concern a section of the Lower Oder River which is approximately 110 km long, as well as the Lake Dąbie. They are jointly addressed by the two neighbouring countries. The key objective of the modernisation is to improve the conditions for navigation on the whole border section of the Oder River. It is supposed to ensure minimum depths of about 1.8 m at minimum firm flows in the Oder River, equal to 228 m3·s-1 on the section from the outlet of the Warta River to Widuchowa and 151 m3·s-1 from the outlet of the Lusatian Neisse River to the outlet of the Warta River. Another important objective is to improve the efficiency of ice-breaking operations and thus mitigate the risks caused by ice jamming. The channel of the Oder River was regulated in early 19th century with the use of a system of spurs located on both river banks. The regulation structures did not ensure the expected channel stability and navigable depths. In 1924–1941 corrections were made to the river regulation system with the use of spurs for the socalled low water level, however the efforts have never been completed. The crowns, heads and main bodies of the structures are damaged to a varying extent, and a number of erosion potholes are found between the spurs. As part of the modernisation, the implementation of a combined regulation system is envisaged. The principle is to build river walls, longitudinal dykes with crosspieces on concave curves and in the passages between the curves, and spurs on convex banks. It has also been decided to make use of those existing structures which are in a good condition to the extent possible. A good evidence for the rightness of this solution, based on a concept developed by Wierzbicki, is the section of the Odra River in the vicinity of Cedynia (km 666.3 – 669.45). In 1999–2003 the river regulation route was modernised there using a combined system. This has caused favourable hydraulic changes in the river channel. Inter alia, the crossovers which limited transit depths have disappeared. The authors envisage the identification of an appropriate river regulation route, using physical models. This effort will be undertaken jointly with German researchers.

Wydawca

-

Rocznik

Numer

4/2

Opis fizyczny

s.123-134,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Budownictwa Wodnego, Politechnika Szczecińska, ul.Piastów 17, Szczecin
autor

Bibliografia

  • Buchholz W. Ocena wariantów trasy żeglugowej dla statków rzeczno-morskich pomiędzy portem Schwedt a zatoką Pomorską. Wydawnictwo Instytutu Morskiego Oddział w Szczecinie nr 6026, 2003.
  • Buchholz W. Ocena proponowanych działań i propozycja rozwiązania technicznej likwidacji miejsc limitujących warunki głębokościowe na Odrze granicznej i ich tworzenie się z uwzględnieniem przyczyn powstawania. Instytut Morski Szczecin, 2004, maszynopis.
  • Kreft A. Gospodarka wodna w estuarium Odry. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie (maszynopis). Referat na Międzynarodowej Konferencji ″Estuarium Odry – wspólne dziedzictwo″, Urząd Marszałkowski Województwa zachodnio-pomorskiego, 2006.
  • Kreft A. Harmonogram rzeczowo-kosztowy realizacji zadań inwestycyjnych dotyczących ochrony przeciwpowodziowej na Odrze granicznej. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie (maszynopis). Referat na posiedzeniu Komisji polsko-niemieckiej, Eberswalde 2007.
  • Mokwa M., Parzonka W. Koncepcja regulacji Odry Środkowej dla celów żeglugowych. Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej we Wrocławiu, 1993, 233.
  • Parzonka W. Koncepcja zagospodarowania Górnej i Środkowej Odry. Międzynarodowa Agencja Dorzecza Odry, 1994, 11.
  • Wierzbicki J. z zespołem. Uszczegółowienie koncepcyjnego rozwiązania trasy regulacyjnej koryta SSQ na granicznym odcinku rzeki Odry km 542,4 – 704,1. Politechnika Warszawska, 1993 (maszynopis).
  • Wierzbicki J. Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek. Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa 2004.
  • Wołoszyn J. Regulacja rzek i potoków. PWN Warszawa 1974.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-2e6ddaf9-6a5c-4793-b018-1f53800d9030
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.