EN
This article is to present a method of classification of consumer attitude accessibility in relation to inherent perceived product features. The method has been adapted to a multidimensional, indirect way of measuring this variable. The underlying principle of this classification is statistical deduction about the quantity of sums of inversions in ordering decisions made by consumers on a sample of products with respect to a given product feature and perceived product quality. The proposed method classifies attitude accessibility into: very high, high, medium, low and very low. The method has been applied to the classification of consumer attitude accessibility of consumers with low cognitive involvement into four products: orange juice, a package of toothpaste, packaged hard toilet soap and apple juice. Various classes of attitude accessibility have been found in relation to particular inherent features of these products, however attitude accessibility tended to be always very high when it came to product packaging.
PL
Opracowano metodę klasyfikacji dostępności postaw konsumentów wobec inherentnych właściwości postrzeganych produktów dostosowaną do wielowymiarowej, pośredniej metody pomiaru tej wielkości. Zasadą klasyfikacji jest tu wnioskowanie statystyczne na temat liczebności sum inwersji uporządkowań dokonywanych przez konsumentów na zbiorze produktów odpowiednio ze względu na daną właściwość i jakość postrzeganą. Opracowana metoda umożliwia klasyfikację dostępności postaw na: bardzo wysoką, wysoką, umiarkowaną, niską i bardzo niską. Metodę tę wykorzystano do klasyfikacji dostępności postaw konsumentów z małym zaangażowaniem poznawczym wobec czterech produktów, tj. soku pomarańczowego, opakowania pasty do zębów, opakowanego, twardego mydła toaletowego oraz soku jabłkowego. Wobec poszczególnych inherentnych właściwości tych produktów stwierdzono różne klasy dostępności postaw, przy czym wobec opakowań produktów – zawsze bardzo wysoką.