PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 10[59] |
Tytuł artykułu

Stosunek konsumentów rynku IT do zależnych i niezależnych internetowych źródeł informacji zakupowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Consumers’ attitude towards dependent and independent internet sources of information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Zachowanie konsumenta, czyli wszelka aktywność podejmowana w trakcie nabywania, użytkowania i pozbywania się dóbr i usług, jest kształtowane i warunkowane przez szereg czynników, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego charakteru. Jednym z najważniejszych z nich jest płynąca z otoczenia informacja, umożliwiająca w szczególności ocenę alternatyw oraz dokonanie wyboru. W obrębie niniejszego artykułu, w oparciu o przeprowadzone badanie konsumentów rynku IT, poddano dyskusji postrzeganie przez potencjalnych nabywców różnych, dostępnych form informacji, skłonność do ich wykorzystania, a także kryteria oceny przydatności. W oparciu o przedstawione zmienne podjęta została także próba klasyfikacji konsumentów – wyodrębnienia grup o zbliżonym stosunku do informacji zakupowej.
EN
Consumer behaviour, defined as a set of activities people undertake prior to and while obtaining, consuming, and disposing of products and services is shaped and influenced by a significant number of factors, both external and internal. There is no denying that information should be considered as one of the most important of these determinants, since it enables consumers to build and evaluate a set of alternatives and, as a consequence, make a more or less rational decision. This article, based on a survey of polish IT market consumers’, discusses buyers’ perception of different, available forms of information, their willingness to include those forms in decisionmaking processes as well as consumers’ criteria for evaluating their usefulness. Additionally, aforementioned variables were employed in an attempt to reveal, using cluster analysis, similarities between different categories of consumers in terms of their approach to information sources and gathering.
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • Wydział Zarządzania, Politechnika Lubelska, ul.Nadbystrzycka 38D, 20-618 Lublin
Bibliografia
  • 1. Antonides G., van Raaij W.F.: Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001
  • 2. Blackwel R.D., Miniard P.W., Engel J.F.: Consumer behavior, 9th edition. Hartcourt College Publishers, 2001
  • 3. Churchill G.A.: Badania marketingowe. Podstawy Metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
  • 4. Eppler M. J.: Managing Information Quality, Springer, 2006
  • 5. Gąsior M.: Czynniki wpływające na wybór przez konsumenta miejsca dokonania zakupu produktów rynku IT, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Nr 25, Szczecin 2012
  • 6. Hoyer W.D., MacInnis D.J.: Consumer behavior. Houghton Mifflin Company, 2004
  • 7. Jachnis A., Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza „Branta”, 1998
  • 8. Kahn B. K., Strong D. M., Wang R. Y.: Information quality benchmarks: product and service performance. Communications of the ACM, volume 45, 2002
  • 9. Kotler P., Keller K.: Marketing management, 12th edition. Pearson Prentice Hall, 2006
  • 10. Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.): Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
  • 11. Rudnicki L.: Zachowanie konsumentów na rynku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2000
  • 12. Stanisz A.: Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny. Tom 3. Analizy wielowymiarowe, StatSoft, 2007
  • 13. Tyszka T. (red): Psychologia Ekonomiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004
  • 14. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2009r. (tablice), Główny Urząd Statystyczny, 2010, [dostęp 7.07.2010]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-1c8005db-7ac4-46f8-b6db-8227e735bb96
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.