EN
In birds, offspring-parent interactions play an essential role in facilitating offspring survival at nest-leaving. In contrast to nidicolous nestlings, nidifugous chicks are expected to hatch in ground nests, leave the nest soon after hatching, and presumably exhibit precise parent-offspring recognition during this time. Yet, some studies document variation in nidifugous behavior and offspring-parent recognition of semi-precocial chicks during the nest-leaving stage in the family Laridae. We examine patterns in nest-leaving age, mobile capacity, and parent recognition in wild and captive chicks of the Saunders's Gull Saundersilarus saundersi that is one of ground nesting and colonially breeding species. Our results indicated that the development of locomotor activity in nidifugous chicks coincided with the nest- leaving age. Soliciting behavior of experimental chicks increased with age, but they strongly discriminated vocalizations of pseudo-parents against unfamiliar adults only at the early stage of nest-leaving. We suggest that parent recognition by chicks during this short period may play a key role in facilitating their own survival while moving to a new environment with their parents after leaving the nest. More studies using a comparative approach are needed to understand how nesting ecology, nest-leaving behavior, and parent-offspring interaction are interconnected in the members of the family Laridae.
PL
W pracy badano wiek, w którym pisklęta opuszczają gniazdo, ich mobilność w zależności od wieku oraz rozpoznawanie rodziców przez pisklęta u mewy chińskiej. Badania prowadzono zarówno w terenie, jak i w warunkach laboratoryjnych prowadząc obserwacje sztucznie wychowywanych piskląt. Pisklęta ze sztucznego wychowu, od dnia wyklucia do trzeciego dnia życia, zapoznawano z nagranym głosem osobnika dorosłego (głos pseudorodzicielski). Następnie, gdy były one w wieku 5-6, 10-11 i 15-16 dni badano ich reakcję na głos pseudorodzicielski oraz głos innego, nieznanego osobnika dorosłego. Stwierdzono, że w naturze pisklęta w wieku do trzech dni są jeszcze obserwowane w okolicy gniazda, a odległość ich przebywania od gniazda wzrasta wraz z wiekiem (Fig. 1). U sztucznie wychowywanych piskląt mobilność wzrastała wraz z wiekiem, szczególnie silnie pomiędzy drugim i czwartym dniem życia (Fig. 2). Reakcja piskląt na głos dorosłego osobnika wzrastała z ich wiekiem oraz była zależna od rodzaju emitowanego głosu. Ponadto pisklęta w wieku 5-6 dni wyraźnie silniej niż w wieku 10-11 i 15-16 dni reagowały na głosy pseudorodzicielskie w porównaniu z głosem nieznanego osobnika (Fig. 3, 4, Tab. 1).