PL
Dynamiczny rozwój sieci sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce doprowadził do istotnych zmian w zwyczajach zakupowych Polaków, które zaczęły przypominać zwyczaje mieszkańców krajów zachodnich. Nowa forma sprzedaży reprezentowana przez super- i hipermarkety jest pozytywnie odbierana przez polskich konsumentów, o czym świadczy duże zainteresowanie takimi placówkami handlowymi. W celu uzyskania opinii klientów sklepów wielkopowierzchniowych na temat zarządzania kategoriami produktów oraz oceny organizacji sprzedaży produktów żywnościowych w warszawskich super- i hipermarketach, podjęto badania pierwotne, przeprowadzone na podstawie kwestionariusza ankietowego metodą wywiadu bezpośredniego, wśród 150 respondentów, klientów warszawskich super- i hipermarketów w kwietniu 2000 r. Uzyskane wyniki badań pierwotnych wskazują, że większość respondentów pozytywnie oceniła organizację sprzedaży w super- i hipermarketach. Zarówno ułożenie, jak i informacja na temat umiejscowienia produktów żywnościowych jest zdaniem respondentów zadowalająca. Ponad połowa osób, które wzięły udział w badaniu wyraziła aprobatę dla ułożenia towarów kategoriami. Ułożenie towarów kategoriami, czyli grupami produktów, które mają wspólne cechy i są dopasowane do siebie pod względem funkcjonalnym lub użytkowym umożliwiłby sprawne dokonywanie zakupów i skrócenie czasu przebywania klienta w sklepie.
EN
The category management is the new form of the sales area organisation. The aim of this study was to know the opinion about the merchandising and the category management in the Warsaw super- and hipermarkets. The clients accepted the merchandising and category management in the Warsaw markets. The most interesting categories were „ Polish culinary art" and „party 's, picnic 's, events ".