PL
Blogosfera turystyczna jest stosunkowo silnie rozwiniętym narzędziem informacyjno-poznawczym, które może być wykorzystane także w sferze promocyjnej. Celem badań było określenie znaczenia i siły oddziaływania blogosfery turystycznej na decyzje wyjazdowe młodych konsumentów oraz próba odpowiedzi na pytania, czy blogi turystyczne współcześnie cieszą się popularnością wśród analizowanej grupy oraz jaka jest ich relacja do innych narzędzi promocji internetowej. Badanie realizowano z wykorzystaniem metod analizy piśmiennictwa wirtualnej etnografii oraz sondażu diagnostycznego. Internetowy kwestionariusz ankiety wypełniło 101 respondentów w wieku 18–30 lat. Wyniki pokazują, że blogosfery podróżniczej nie można dziś określić jako istotnie popularnej wśród młodych konsumentów, szczególnie w porównaniu z mediami społecznościowymi. Młodzi postrzegają blogi turystyczne głównie jako instrument pomagający w przygotowaniu się do podróży, a nie jako lekturę dostarczającą pomysłów wyjazdowych. Za źródło inspiracji uważają je przeważnie starsi przedstawiciele pokolenia, więc tylko wśród nich mogłyby one pełnić rolę środka promocji. Postępujący rozwój blogosfery w stronę większej wizualności może jednak sprawić, że stanie się ona w przyszłości skutecznym narzędziem marketingowym dla badanego segmentu.
EN
The tourism blogosphere is a relatively highly developed information and knowledge tool that can also be used in the promotional sphere. The aim of the research was to determine the importance and strength of influence of the tourism blogosphere on the travel decisions of young consumers and to try to answer the questions of whether travel blogs are popular among the analysed group today and what is their relation to other Internet promotion tools. The study was carried out using several research methods – literature analysis, virtual ethnography and a diagnostic survey. An online survey questionnaire was completed by 101 respondents aged 18–30 years. The results show that the travel blogosphere today cannot be described as significantly popular with young consumers, especially when compared to social media. Young people see it mainly as an instrument to help them prepare for their trip, rather than as a reading that provides trip ideas. They are mostly considered a source of inspiration by the older generation, so only among them could they act as a means of promotion. However, the progressive development of the blogosphere towards greater visuality may make it an effective marketing tool for the segment under study in the future.