PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 05 | 3 |
Tytuł artykułu

Produkty regionalne jako szansa konkurencyjności polskich firm sektora żywnościowego na wspólnym rynku Unii Europejskiej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Regional products as an the chance competitiveness of Polish food sector firms on the European Union Common Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Potrzeba ochrony produktów rolnych lub artykułów żywnościowych w krajach UE i w Polsce, wynika z warunków konkurencji rynkowej oraz możliwości zachowania specyfiki lokalnych (regionalnych) produktów oraz identyfikacji ich pochodzenia. Doprowadziło to niektóre państwa członkowskie do wprowadzenia tzw. „rejestrowanych nazw pochodzenia". Rozwiązanie to cieszy się zarówno powodzeniem wśród producentów, jak też konsumentów. Celem podjętych w pracy rozważań była analiza uwarunkowań sytuacji rynkowej produktów regionalnych w Polsce na tle sytuacji prawnej tych produktów w Unii Europejskiej oraz próba oceny szans konkurowania polskich produktów regionalnych na wybranych segmentach wspólnego rynku UE.
EN
This article describes the EU and Polish legal and market arrangements governing the registration of designations of origin and geographical indications. By protecting uniqueness and traditional recipes of the their agri-food products, the 15 Member States preserve also the continuity of their of own cultural diversity. The ability to enjoy the protection of names of origin and geographical marks opens up additional opportunities for producers to sell their products, while consumers have a wider choice of agri-food products that can satisfy even the most discerning palates. In Polish Food Market it describes the role played, the tasks entrusted to, and the procedures followed by the Patent Office.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
05
Numer
3
Opis fizyczny
s.75-79,bibliogr.
Twórcy
autor
  • Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie, ul. Rakoniewicka 32, 02-532 Warszawa
Bibliografia
  • Czechowski P. (2001): Proces dostosowania polskiego prawa rolnego i żywnościowego do prawa Unii Europejskiej. Twigger S.A., Warszawa, s. 280.
  • Komor M. (2000): Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Krajewski K., Kolakowska-Paszkiewicz A., Tul-Krzyszczuk A. (2003): Produkty i potrawy regionalne jako dziedzictwo kulturowe i szansa rozwoju polskiej turystyki. Materiały III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju turystyki" Rzucewo 22-24 maja 2003, s. 5.
  • Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 o ochronie znaków geograficznych i nazw pochodzenia dla produktów rolnych i artykułów żywnościowych.
  • Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2082/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w zakresie świadectw specyficznego charakteru, wydawanych na produkty rolne i artykuły żywnościowe.
  • Sznajder A. (1999): Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Tyszkiewicz S. (2000): Ochrona nazw i znaków wyróżniających produkty rolne i żywnościowe. [W:] Praca zbiorowa (red. Nitecka E., Obiedziński M.) Prawo żywnościowe Unii Europejskiej. FAPA, Warszawa.
  • Villers S. (1997): Marka kontrolowana związana z pochodzeniem produktu AOC. Serwis Informacji Rolniczej Ambasady Francji, Zbiór Zeszytów Warszawa, z.l, s. 3.
  • Zwolińska J. (2002): Nazwy i znaki produktów rolnych i żywnościowych podlegające ochronie w Unii Europejskiej. Biuletyn Informacyjny MRiRW, 2002, nr 9, s. 23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-0a9fe123-41d5-4285-b899-aaee1ff51932
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.