PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 13 | 2 |
Tytuł artykułu

Social support networks for mothers who raise intellectually disabled children

Autorzy
Warianty tytułu
PL
Sieci społecznego wsparcia matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Background. A social network is a group of people with whom a given person – the central person in the network – maintains contact. Social support networks for families raising an intellectually disabled child offer significant advantages for the functioning of family members: from providing help in performing everyday tasks, to sharing information, and offering emotional support. Material and methods. The aim of the paper is to analyse the structure of social networks and the types and sources of support received by mothers raising intellectually disabled children. The study was based on quantitative methods. Bizoń’s Questionnaire of Social Surroundings (Kwestionariusz Otoczenia Społecznego) and a categorised interview were used. Each interview lasted about 2 hours. Fifteen mothers who raise intellectually disabled children have participated in the interviews. Results. The social support networks of the mothers were usually comprised of more than 10 people. Close relatives and more distant family members act as the most important elements of social support networks for mothers who raise intellectually disabled children. Conclusions. A multifaceted and complete spectrum of support was found in the mothers who participated in this study. The fact that the support systems are very centralised is alarming – if the main person leaves, the entire network of support might collapse.
PL
Wprowadzenie. Sieć społeczna to pewna liczba osób, z którymi dany człowiek – centralna osoba sieci – utrzymuje kontakt. Sieci społecznego wsparcia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną posiadają istotne korzyści w funkcjonowaniu członków rodziny, od pomocy w wykonywaniu codziennych czynności, po otrzymanie informacji, czy oparcie emocjonalne. Materiał i metody. Celem pracy jest analiza badań własnych dotyczących struktury sieci społecznych oraz rodzajów i źródeł wsparcia otrzymywanego przez matki wychowujące dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Badania miały charakter jakościowy. Wykorzystano Kwestionariusz Otoczenia Społecznego Bizonia. Posłużono się wywiadem skategoryzowanym. Każdy wywiad trwał około 2 godzin. W wywiadach uczestniczyło 15 matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Wyniki. W skład sieci wsparcia badanych matek wchodziło zazwyczaj ponad 10 osób. Najważniejszymi węzłami sieci wsparcia matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną są członkowie bliższej i dalszej rodziny. Wnioski. W grupie badanych matek można wskazać na wielostronny i pełny zakres wsparcia. Niepokojący jest fakt zogniskowania systemów wsparcia – jeżeli osoby dominującej zabraknie może dojść do załamania systemu podtrzymania.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
13
Numer
2
Opis fizyczny
p.104-113,fig.,ref.
Twórcy
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Biala Podlaska, Poland
Bibliografia
  • 1. Skorupka S, Auderska H, Łempicka Z., editors. [The small Polish language dictionary]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 1996 (in Polish).
  • 2. McDowell I, Newell C. Measuring health: a guide to rating scales and questionnaires. Oxford: Oxford University Press; 1987.
  • 3. Thoits PA. Conceptual, methodological and theoretical problems in studying social support as a buffer against life stress. Journal of Health and Social Behaviour. 1983; 23: 145–159. https://doi.org/10.2307/2136511
  • 4. Janocha W. [Institutional support for the family with a disabled person]. Roczniki Nauk o R odzinie. 2010; 2(57 Pt 2): 19-30 (in Polish).
  • 5. Kawczyńska-Butrym Z. [Disability – the specificity of social assistance]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; 1998 (in Polish).
  • 6. Olubiński A. [Social support in socio-educational work. Outline of issues]. Wychowanie na co Dzień. 1996; 10-11: 17-20 (in Polish).
  • 7. Pommersbach J. [Social support and illness]. Przegląd Psychologiczny. 1998; 2: 503-525 (in Polish).
  • 8. Sęk H, Cieślak R. [Social support – ways of defining, types and sources of support, chosen theoretical concepts]. In: Sęk H, Cieślak R., editors. [Social support, stress and health]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2005. p. 11-28 (in Polish).
  • 9. House JS. Work stress and social support. Reading: Addison-Wesley; 1981.
  • 10. Singer JE, Lord D. The role of social support in coping with chronic or life threatening illness. In: Baum A, Taylor S, Singer JE., editors. Handbook of psychology and health. Hillsdale NJ: Erlbaum; 1984.
  • 11. Wojciechowska A, Walczewski K, Cechnicki A. [Correlations between features of social network and outcomes in those suffering from schizophrenia three years from the first hospitalization]. Psychiatria Polska. 2001; 35(1): 21–32 (in Polish).
  • 12. Axer A. [Social system of support in the environment of the psychiatric patient]. Studia Socjologiczne. 1983; 4: 199–223 (in Polish).
  • 13. Poradowska-Trzos M, Dudek D, Rogoż M, Zięba A. [Social networks of depressed patients]. Psychiatria Polska. 2007; 5(Pt XLI): 651–663 (in Polish).
  • 14. Wrona S. [Networks of support for families with a disabled child – a research report]. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych. 2014; 18(1): 33-43 (in Polish).
  • 15. Maciarz A. [A chronically ill child. Care and support]. Warszawa: Żak; 2006 (in Polish).
  • 16. Ostrowska M. [Questionnaire of Social Surroundings (the research version)]. Typescript (in Polish).
  • 17. Pastin R, Pushpa C, Sudhakar Russell H, Swamidhas P, Selvaraj KG, Mammen Priya M, et al. Dysfunction among families of children with intellectual disability in India using systems model: prevalence, pattern, and severity of impairment. Indian Journal of Psychological Medicine. 2018; 40(1): 33-37.
  • 18. Seybold J, Fritz J, Macphee D. Relation of social support to the self-perceptions of mothers with delayed children. Journal of Community Psychology. 1991; 19(1): 29-36. https://doi.org/10.1002/1520-6629(199101)19:1<29::AID-JCOP2290190104>3.0.CO;2-4
  • 19. Ćwirynkało K, Żywanowska A. [Many sides of social support for families who raise intellectually disabled children]. In: Kwaśniewska G, Wojnarska A., editors. [Current problems of social support for the intellectually disabled]. Lublin: Wydawnictwo UMCS; 2004. p. 75-82 (in Polish).
  • 20. Kazanowski Z, Byra S. [Opinions of parents of young people with mild intellectual disability on the received family support]. In: Kwaśniewska G, Wojnarska A., editors. [Current problems of social support for the intellectually disabled]. Lublin: Wydawnictwo UMCS; 2004. p. 137-148 (in Polish).
  • 21. Sekułowicz M. [Assessment of social support received by mothers of disabled children]. In: Rola J, Pisula E., editors. [An intellectually disabled child in the family]. Warszawa: Wydawnictwo WSPS; 1995. p. 38-74 (in Polish).
  • 22. Crnic KA, Neece CL, McIntyre LL . Intellectual disability and developmental risk: promoting intervention to improve child and family well-being. Child Development. 2017; 2: 436-445 (EJ1132598).
  • 23. Khorosheva EV. Personal resources of a parent, whose child attends an inclusive group in kindergarten. Psychological Science & Education. 2011; 3: 106-113.
  • 24. Silibello G, Vizziello P, Gallucci M, Selicorni A, Milani D, Ajmone PF, et al. Peer support for parents of disabled children part 1: perceived outcomes of a one-to-one service, a qualitative study. Italian Journal of Pediatrics. 2016; 42: 1-10. https://doi.org/10.1186/s13052-016-0285-0, https://doi.org/10.1186/s13052-015-0208-5
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-08fdfcf0-1be1-46a6-af24-81301d476826
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.