PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | 07 | 1 |
Tytuł artykułu

Ocena zdolności adaptacyjnych studentów medycyny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Evaluation of the adaptive capacity of medical students in higher educational institutions
Języki publikacji
PL EN
Abstrakty
PL
Wstęp. Biorąc pod uwagę obecny wzrost udziału chorób układu krążenia w strukturze zachorowalności i umieralności populacji ze znacznym odnowieniem uwarunkowania chorego, ważnym kryterium skuteczności działań socjalno- higienicznych jest stan zdrowia studentów wyższych uczelni medycznych, który ma wpływ na efektywną aktywność zawodową przyszłych pracowników służby zdrowia. Cel. Ocena stanu adaptacyjnych i regeneracyjnych możliwości organizmu studentów wyższych uczelni medycznych. Materiał i metody badawcze. Ocena rozwoju fizycznego, stanu odżywienia, stanu systemu funkcjonalnego organizmu studentek została przeprowadzona przed badaniem i po badaniu. Obiekt badań – studentki drugiego roku studiów ( wydziałów Medycyny Ogólnej (25 osób) i Pediatrii (25 osób) z Państwowego Uniwersytetu Medycznego w Grodnie, wiek: 18-20 lat. Wyniki. Potencjał adaptacyjny większości studentów w warunkach aktywności akademickiej odpowiada wartościom normatywnym. Szczyt procesów adaptacyjnych osiągany jest pod koniec trzeciego miesiąca badania, a ich minimalna wartość – pod koniec letniej sesji egzaminacyjnej. Wnioski. Mechanizmy adaptacyjne są bardziej widoczne u studentów Wydziału Pediatrii.
EN
Introduction. At present with an increase of the share of the diseases of the system of blood circulation in the structure of morbidity and mortality of population with the significant rejuvenation of the diseased contingent the important criterion of effectiveness of social-hygienic measures achieved is health status of the students of higher medical establishments, which determines the duration of the period of effective working activity of the future health care professionals. Aim. To assess the state of adaptive and compensatory capacity of an organism of students in higher medical educational institutions. Material and methods. Assessment the physical development, nutritional status, the state of the functional system of an organism of female students were carried out before and after the examination. Object of research - the second-year female students of the Faculties of General Medicine (25 subjects) and Pediatrics (25 subjects) of the Grodno State Medical University at the age of 18-20 years. Results. Adaptive potential as for the conditions of academic activity of the majority of students corresponds to normative values. The maximum of adaptive processes is reached toward the end of the third month of instruction, the minimum - to the end of summer examination session. Conclusions. Adaptation tension mechanisms are more expressed in the students of the Faculty of Pediatrics.
Wydawca
-
Czasopismo
Rocznik
Tom
07
Numer
1
Opis fizyczny
s.5-18,rys.,tab.,bibliogr.
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Medyczny w Grodnie, ul.Maksyma Gorkiego 80, 230015 Grodno, Białoruś
autor
  • Uniwersytet Medyczny w Grodnie, ul.Maksyma Gorkiego 80, 230015 Grodno, Białoruś
autor
  • Uniwersytet Medyczny w Grodnie, ul.Maksyma Gorkiego 80, 230015 Grodno, Białoruś
Bibliografia
  • 1. Kapustina A. (2002), Physiological evaluation of the students’ resistance to examination stress. Occup Med; 11: 42-45.
  • 2. Gander P, Purnell H, Garden A, Woodward A. (2007), Work patterns and fatigue-related risk among junior doctors. Occup Environ Med; 11(64): 733-738.
  • 3. Petrova G, Popov T. (2009), Characteristics and tendencies in development of the higher education in the sphere of public health. Folia Med Cracov; 2(51): 68-73.
  • 4. Alricsson M, Landstad B, Romild U, Gundersen K. (2008), Physical activity, health, BMI and body complains in high school students. Minerva Pediatr; 1(60): 19-25.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-06b744da-2801-491a-887f-ab7920d1a784
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.