PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 12 | 4 |
Tytuł artykułu

Chosen factors influencing coopetition in western Poland in the 2009-2011 period

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
PL
Wybrane czynniki wpływające na koopetycję w zachodniej Polsce w latach 2009-2011
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Analysing the literature dealing with coopetition on both national and international levels, one cannot help but notice that this notion has recently become increasingly more popular. The same cannot be said however, of the notion of coopetition from a practical point of view. Apprehension related to coopetition have to do with the so-called limited confi dence principle, applied by Polish entrepreneurs to other commercial entities. This principle has worked out well up until recently. However, the ongoing globalisation and increasing pace of technological progress are forcing, especially small- and medium-sized enterprises, to pay closer attention to quite a different strategy of “sleeping with the enemy”. The empirical part of the article indicates, how the chosen factors influence establishing coopetition. The list of factors include: PKD (Polska Klasyfikacja Działalności – Polish Classifi cation of Economic Activities) section, where the company customers come from, the distance from other delivery network participants, relations with those participants and technological class applicable to the company’s technological process.
PL
Analiza literatury z zakresu koopetycji zarówno na poziomie krajowym, jak i ponadnarodowym wskazuje, że problematyka ta staje się coraz bardziej popularna. Nie można jednak tego samego stwierdzić w odniesieniu do oceny znaczenia koopetycji z praktycznego punktu widzenia. Obawa związana z koopetycjami jest zbieżna z zasadą ograniczonego zaufania, która jest stosowana przez polskich przedsiębiorców w odniesieniu do innych podmiotów. Ta zasada funkcjonowała dobrze aż do niedawna. Postępująca globalizacja i wzrastające tempo postępu technicznego zmuszają jednak – szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa – do zwrócenia większej uwagi na zupełnie odmienną strategię „sypiania z wrogiem”. Empiryczna część artykułu wskazuje, jak wybrane czynniki wpływają na podjęcie koopetycji. Lista czynników obejmuje: sekcję PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), pochodzenie klientów, odległość do innych uczestników sieci dostaw oraz klasę technologiczną odpowiadającą procesom technologicznym w firmie.
Wydawca
-
Rocznik
Tom
12
Numer
4
Opis fizyczny
p.123-131,ref.
Twórcy
  • Division of Innovation and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Management, University of Zielona Gora, Podgorna Str.50, 65-246 Zielona Gora, Poland
Bibliografia
  • BarNir A., Smith K.A., 2002. Interfirm Alliances in the Small Business: The Role of Social Networks. Journal of Small Business Management 40(3), 219–232.
  • Bengtsson M., Kock S., 2000. Coopetition in business networks – to cooperate and compete simultaneously. Industrial Marketing Management 29(5), 411–426.
  • Carayannis E.G., Alexander J., 1999. Winning by Co-opeting in Strategic Government–University–Industry. R&D Partnerships: The Power of Complex. Dynamic Knowledge Networks. Journal of Technology Transfer 24(2–3), 197–210.
  • Chen M.J., 2008. Reconceptualizing the competition–cooperation relationship; a transparadox perspective. Journal of Management Inquiry 17(4), 288–304.
  • Coy P., 2006. Sleeping with the Enemy. Business Week. August 21–28.
  • Gimeno J., 2004. Competition within and between networks: the contingent effect of competitive embeddedness on alliance formation. Academy of Management Journal 47(6), 820–842.
  • Gnyawali D.R., Park B.-J., 2009. Co-opetition and technological innovation in small and mediumsized enterprises; a multilevel conceptual model. Journal of Small Business Management 47(3), 308–330.
  • Gomes-Casseres B., 1997. Alliance Strategies of Small Firms. Small Business Economics 9(1), 33–44.
  • Harbison J.R., Pekar P. Jr., 1998. Smart Alliances. Jossey-Bass, San Francisco CA.
  • Kim J., Parkhe A., 2009. Competing and cooperating similarity in global strategic alliances; An exploratory examination. British Journal of Management 20, 363–376.
  • Lado A.A., Boyd N.G., Hanlon S.G., 1997. Competition, cooperation and the search for economic rents; a syncretic model. Academy of Management Review 22(1), 110–141.
  • Luo X., Rindfleisch A., Tse D., 2007. Working with rivals: the impact of competitor alliances on financial performance. Journal of Marketing Research 44(1), 73–83.
  • Luo Y., 2007. A coopetition perspective of global competition. Journal of World Business 42(2), 129–144.
  • Madhavan R., Gnyawali D.R., He J., 2004. Two’s company, three’s a crowd? Triads in cooperative–competitive networks. Academy of Management Journal 47, 918–927.
  • Merrifield D.B., 2007. Strategic Collaborations – Essence of Survival. Research Technology Management 50(2), 10–14.
  • Oslo Manual, 2008. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data.
  • Peng T.-J.A., Bourne M., 2009. The coexistence of competition and cooperation between networks: implications from two Taiwanese healthcare networks. British Journal of Management 20(3), 377–400.
  • Quint B., 1997. Coopetition: sleeping with the enemy. Information Today 14(1).
  • Quintana-García C., Benavides-Velasco C.A., 2004. Cooperation, Competition, and Innovative Capability: A Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms. Technovation 24(12), 927–938.
  • Ritala P., Hurmelinna-Laukkanen P., 2009. What’s in it for me? Creating and appropriating value in innovationrelated coopetition. Technovation 29(12), 819–828.
  • Welfe A., 2003. Ekonometria [Econometrics]. PWE, Warszawa.
  • Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., 2009. Prognozowanie ekonomiczne [Economic forecasting]. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-04022337-6564-4db5-ad75-fd750e00dc36
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.